Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Distriktssköterska: ”Piskmodell” leder fel

När jag nyligen läste VLT satte jag nästan kaffet i vrångstrupen. Inte för att kaffet smakade illa utan för vad jag läste. Våra politiker vill ha ”mer tillgänglig vård”. Det är inget fel med det men hur de vill nå dit rimmar illa.

Annons
Stressad nog. Kan ekonomiska avdrag för dålig tillgänglighet slå fel när vårdpersonalen är överbelastad? Foto: Scanpix

Det jag läser gör att jag inte längre kan stilla sitta och tiga utan måste ifrågasätta det som våra politiker säger. Sättet som politikerna vill få mer tillgänglig vård gör att jag frågar mig: Hur tänker ni egentligen? Vet ni hur det kan se ut på våra mottagningar? Vill ni sälja ut alla landstingets vårdcentraler?

Jag citerar vad jag läser; ”vi vill göra det lättare att komma i kontakt med familjeläkarmottagningarna. Inte minst vill vi förbättra telefontillgängligheten. De mottagningarna som inte besvarar minst 95 procent av alla inkommande samtal kommer att få avdrag på sin ekonomiska ersättning”.

Jag har varit sjuksköterska i 20 år, 2006 blev jag distriktssköterska och jobbar nu på en vårdcentral, som är en av de större i Västmanland och befolkningen är medicinskt tung. Jag undrar hur jag ska orkar jobba tills jag är 65 år. Jag är 46 år.

Vi är sju fastanställda distriktssköterskor och endast två jobbar heltid. Vi ska bemanna hembesök, (två till tre per förmiddag, en på eftermiddagen), mottagning (två till tre per pass), telefonrådgivningen (två till tre på förmiddagen två på eftermiddagen), egen mottagning, exempelvis diabetes, KOL, inkontinens, flyktingmottagning, smittskyddsarbete, med mera. Hur ska detta gå ihop?

När det gäller telefonrådgivningen har vi samtal var sjätte minut. Då ska vi hinna få fram så mycket information som möjligt för att kunna fatta ett riktigt beslut. Egenvård eller sjukvård? Vårdcentral eller akutmottagning?

Ibland kan det vara svårt att förstå vad patienten säger och jag ska ändå kunna göra rätt bedömning. Ska patienten till läkare? Detta kan vara svårt ibland eftersom läkarbemanningen inte är optimal eftersom det fattas specialister i allmänmedicin i hela Sverige. Det finns nog inte någon i Västmanland som inte håller med om det.

Vi ska dessutom svara om någon ringer på vårt interna nummer. Det kan vara från slutenvården, hemtjänsten eller andra vårdcentraler, våra kollegor samt 1177 (Hälso- och sjukvårdsupplysningen). Torsten Källberg sade på ett landstingsfullmäktige att 1177 var ”gräddfilen” in till vårdcentralen om man inte kom fram på annat vis. Men vad som händer är att den andra telefonbokningskön finns kvar och vi kan inte hålla tiderna, vilket skapar irritation.

Jag tror inte att ”piskmodellen” är bra, i alla fall inte när verkligheten ser ut som den gör. Jag vill kunna ge en bra och säker vård eller rådgivning. Jag har en legitimation som kan tas ifrån mig och jag har ansvar för andras liv.

Det satsas på specialistvård och att höja den kompetensen men när ska det satsas på basen i samhället, primärvården? När ska det satsas på prevention så att människor inte blir sjuka eller hamnar i situationer som gör att de behöver specialistvård?

Gabriella Ingvarsdotter

Distriktssköterska

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons