Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Doktorand: Slussutbyggnad viktig för framtiden

Annons

Regeringens tilldelning av pengar till infrastruktursatsning med bland annat utbyggnad av slussen i Södertälje är ett viktigt initiativ för framtidens hållbara transporter. Enligt studier från bland annat vår forskargrupp är den direkta miljöpåverkan från sjöfarten betydligt lägre än från landsvägstransporter. Detta beräknat på antal ton som transporteras per kilometer utifrån utsläpp till luft och vatten.

Man kan dock diskutera om fartygstrafiken ska öka numerärt eller utifrån tonnage. Inom Europa ser vi att inlandssjöfarten ökar men nya problem kommer upp i dagen. De ställs på sin spets inom Mälarsjöfarten vad gäller vårt färskvattenuttag.

Mälaren är av riksangelägenhet inte bara för den vackra naturen utan även som dricksvattensreservoar. Detta leder till att trafikfördelningen på sjön bör noggrant penetreras om trafiken ökar. 2003 framtogs modeller över hanteringen av handelssjöfarten på Mälaren, vilka har utvecklats under senare år. Manövreringsfrågorna har visat sig vara viktiga vilket leder till att underhåll av farleder är av största vikt.

En höjning av medelvattennivån i Mälaren ger enligt rapporter små konsekvenser för sjöfarten. Däremot har man i dessa studier inte tagit reda på situationen i hela avrinningsområdet till Mälaren som inkluderar en stor del av Mellansverige. Dessa frågor kommer att presenteras under sommaren i en avhandling.

De potentiella riskerna med en utökad handelssjöfart i Mälaren måste därför relateras till övrig godstrafik som sker i närhet av bebyggelse och hårt trafikerade vägar. Men summa summarum visar det sig med all tydlighet i dag att sjötransporter är det alternativ som kan leda fram till hållbara transportsystem, och om det finns möjlighet att öka denna transportsektor gagnar detta både det hårt belastade vägnätet som Mälarmiljön i dess helhet.

Trots detta bör bland annat Västerås stad och Köping kommun diskutera eventuella utbyggnader av hamnområden inom Mälarhamnar AB. Samtidigt bör en diskussion om utveckling av flera hamnar inom Mälardalsregionen samt kontaktpunkter för järnvägstrafiknätet vid dessa initieras på nationell front.

Henrik Jacobson

doktorand i ekologiska risker med handelssjöfart

Mälardalens högskola, Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons