Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dryckesföretag: Samarbeta om alkohol

Emil har varit på en grym fest. Skulle egentligen inte dricka, han tog ju bilen dit. Men det blev nog ett glas vin ändå. Och en öl. Eller var det två?

Annons

Det spelar ju inte så stor roll, tycker han, det är ju inte så lång väg hem. Han är ju bra på att köra bil och har haft körkort länge. En gång är ingen gång, tänker Emil och sätter sig bakom ratten. Nu sitter han i rullstol.

Många sätter sig bakom ratten efter en fest utan att tänka. Tyvärr får det ofta ödesdigra konsekvenser för både förare, medpassagerare och andra bilister på vägen. Problemet med rattfylla är komplicerat. Vi hoppas kunna medverka till en del av lösningen.

Diageo är världens största producent av vin, sprit och öl med starka och kända varumärken såsom Smirnoff, Johnnie Walker och Guinness i sin portfölj. Vi vet att de flesta konsumerar våra produkter på ett ansvarsfullt sätt. Vi vill att de ska sätta guldkant på sociala och festliga sammanhang. Men vi vet också att ansvarslös konsumtion kan leda till problem för såväl individen som samhället. Därför genomförs nu ett unikt samarbete på initiativ av Harrys i Västerås som är en krog med höga ambitioner.

Krogen är en plats för människor att umgås. Man tar ett glas med sina vänner tillsammans med en bit mat, man kanske dansar eller hittar någon att bli kär i. Kort sagt - det är en plats att ha trevligt på. På krogen finns en social kontroll.

Att ha källaren full med smuggelsprit hindrar varken gravida, minderåriga, bilförare eller missbrukare från att ta sig ett glas. På krogen finns det däremot många ögon som kan se vad som är lämpligt och inte.

Detta kan utnyttjas som en grogrund för en måttlig och ansvarsfull konsumtion, också för att långsiktigt förändra attityden till alkohol i vårt samhälle.

Dryckes- och krogbranscherna vill och kan ta ett stort ansvar i att skapa en god alkoholkultur men vi har länge blivit styvmoderligt behandlade i debatten. Tillsammans vill vi göra vårt för en sundare alkoholkultur i Sverige. Vi tycker att fler borde vara med i det samarbetet. Det har varit för mycket av barriärer i svensk alkoholpolitik. Hela samhället skulle tjäna på mer samarbete i frågan om ansvarsfull alkoholkonsumtion.

Det är viktigt att de kunskaper och erfarenheter som finns såväl i dryckesbranschen som i krogvärlden tas tillvara för att skapa en ansvarsfull alkoholkultur. Krögaren har en unik möjlighet att förmedla till gästerna vad det innebär att dricka måttligt. Harrys personal har nyligen blivit utbildade i alkohollagen och konflikthantering av Diageo. Nu lanserar Diageo en Don't drink and Drive- kampanj tillsammans med Harrys. Samarbetet är ett initiativ för sunda alkoholvanor och en krogmiljö med god atmosfär utan stök. Särskild energi läggs på att markera att bilkörning och alkohol inte hör ihop.

Med humorn som vapen via budskap på t-shirts, vykort och vattenflaskor hoppas vi kunna få gästerna att tänka efter innan de sätter sig bakom ratten. Vattenflaskorna kommer att delas ut när folk går hem. Dels för att förmedla att man ska dricka varannan vatten och dels för att påminna en extra gång om att låta bilen stå. Båda är vi övertygade om att samarbeten av det här slaget är ett naturligt framsteg i en modern alkoholpolitik.

Harrys och Diageo vill även sträcka ut en hand till tillståndsgivaren och politikerna för dialog och erfarenhetsutbyte. Tillståndsgivarna kontrollerar att krogarna följer alkohollagen. Diageo utbildar krogarna för att ge dem förutsättningar att följa den. Alla parter har unik kunskap och erfarenhet, utifrån de skilda rollerna. Genom samarbete kan vi

skapa en sundare alkoholkultur i Västerås.

Staffan Liss

Diageo Sweden AB

Magnus Helgesson

vd Harrys

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons