Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbeldäckarna - en dundertabbe av SJ

Annons

Söndagen den 18 juni var det premiär för SJ:s dubbeldäckare på linjen Stockholm-Göteborg via Västerås. Dessa tåg har alltsedan introduktionen i trafiken för några år sedan haft ständiga tekniska besvär med förseningar i trafiken som följd. Denna premiärdag för tågen på den nya sträckningen blev ännu en besvärlighetens dag för tåg, resenärer och SJ.

Med tåg nr 179 skulle jag resa från Stockholm till Västerås. Hade ingen platsbokning i biljetten. Kom i god tid innan avgången. Läste på vagnsinformationen att vagn nummer tre var obokad, det vill säga fri placering. Jag var inte ensam resenär utan platsbiljett, som tog plats i vagnen.

Så kom också ombord resenärer med platsbokning just till denna vagn, varför ett visst virrvar uppstod bland resenärerna. Detta var inledningen till ytterligare komplikationer.

Ventilationen slogs av och på titt som tätt liksom ljuset. Värmen i vagnen steg fort denna sommardag och dörrarna gick inte att öppna. Resenärer kom således varken ut eller in.

Vi innestängda förstod att tekniskt fel ånyo uppstått och hoppades att detta löser sig snart samt att vi blir informerade. Men tiden gick. Inget hände. Oron i vagnen stegrades då värmen blev intensivare och dörrarna förblev låsta.

Efter en kvarts instängdhet öppnades dörrarna och nya resenärer, från tågets främre del där tydligen felet fanns, vällde in och sökte plats. Nu blev det trångt! Inga sittplatser. Fler barnvagnar och mera bagage trängdes om utrymme i redan trånga gångar. Men så hände något. Främre delen av tåget byttes visst ut och platsbristen kunde lösas. Tåget kom så iväg 27 minuter försenat.

Det tekniska felet innebar att tågpersonalen inte via högtalare kunde informera resenärerna om vad som var på gång. De kunde inte heller med nödöppnare utifrån öppna dörrarna för att komma in och lämna information till passagerarna.

Visst, fel kan uppstå. Tågen är sköna att åka med, men något måste göras åt tågens tekniska utrustning så att den fungerar. Inför en planerad resa skall det inte kännas som att spela på lotteri om tågens teknik skall fungera eller ej.

Bristen på utrymme för bagage är mycket stor. SJ:s försök att åtgärda detta på denna linjes tåg verkar vara halvhjärtat. Under alla 150 gångna järnvägsår har utrymme för bagage funnits i vagnarna. Även på den så kallade hatthyllan har en väska kunnat placerats. Men inte ens det går nu!

Bästa SJ! Säg nu inte att ni tittar på detta och att felen skall åtgärdas. Vi har hört det förut! Erkänn misstaget och säg rakt ut att tågbeställarna gjort en dundertabbe när dessa tåg inköptes!

Hans G Erikson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons