Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyslexiförening: Västerås borde följa Arbogas exempel

Jag har läst debattartiklarna om dyslexi som har varit i VLT. Alla strider åt olika håll. Västerås kommun har gjort en del insatser, men hur ser det ut i verkligheten på skolorna?

Annons

Alla vi som är kunniga i ämnet läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, kan inte vi slå våra kloka huvuden ihop med landsting och kommun och öppna ett dyslexicentrum? Eller varför inte Sveriges andra dyslexiskola? Jag vet att det finns en enorm kapacitet för det finns många duktiga kompetenta människor i denna stad och alla strider på var sin kant. Tänk vilken resurs Västerås stad har!

Gör även obligatoriska föreläsningar för pedagoger, om såväl synliga som osynliga handikapp. Alla dessa suveränt duktiga kompetenta pedagoger, logopeder med mera här i Västmanland har i många år har försökt få gehör för oss med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi både i kommunen och på landstinget.

De har även kämpat i skolor de har arbetat i, för att få lärare mer medvetna och för att eleverna ska upptäckas tidigt. Tyvärr är det fortfarande en stor på okunnighet på skolorna. Men jag vet att på vissa skolor är de jätteduktiga, medan det på andra skolor är mindre bra.

Jag är utbildad lärare mot yngre åldrar och själv dyslektiker. På lärarutbildningen var det knappt heller någon utbildning på något av de funktionshinder som finns. Jag fick informera mina klasskamrater om dyslexi.

Som ordförande i Dyslexiföreningen FMLS i Västerås har jag ständigt föräldrar och anhöriga som ringer och är oroliga. Antingen får de inte någon stöttning från skolan eller så vill skolan vill hjälpa till, men har varken resurser eller pengar. Jag har även arbetat runt i Västerås vikariepool och sett en hel del.

En rektor i Västerås sade år 2000 att "dyslexi finns inte". Rektorn sade det till en olycklig förälder, som sedan ringde till mig och bad om råd, Jag har även haft föräldrar som har ringt om sin son som gick då i årskurs 5. Han hade blivit så illa behandlad i skolan på grund av sina läs- och skrivsvårigheter/dyslexi att han mådde så dåligt att han inte ville leva längre. Skrämmande!

De orden man ofta möter i skolan är:

han eller hon är inte mogen

vänta och se

det kommer

har svårt med koncentrationen, och

ingen ork, "lat" .

Jag vill ge en stor eloge till "gamla" Komvux dyslexistudio - ett suveränt arbete med vuxna och ungdomar som kommer dit, oftast krossade av skolan. Ni är verkligen suveränt kunniga, underbara, påhittiga, skickliga, ödmjuka och aldrig omöjliga i ert arbete.

Vi borde ta efter Arboga kommun! Där finns stödteamet Fyren och Skoldatatek. Stödteamet Fyren finns till för barn och elever mellan 1 och 16 år. De arbetar med råd, stöd och handledning kring barn/elever i behov av särskilda insatser.

Det kan röra sig om frågor kring:

inlärningssituation

motivation för skolarbetet

samspel med barn/elever och vuxna

beteende

utveckling

tal- och språkutveckling

läs- och skrivutveckling

matematikutveckling

Skoldatateket i Arboga vänder sig till skolpersonal med elever i behov av särskilt stöd, främst elever med damp/ADHD-problematik samt läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi.

Skoldatateket visar och demonstrerar hjälpmedel och program samt ordnar utbildningar. Skolpersonalen får också möjlighet till samtal om hur enskilda elever kan ha nytta av hjälpmedel och program och hur dessa kan användas specialpedagogiskt som en naturlig del i skolarbetet.

Skoldatateket erbjuder korttidslån till elever för att prova ut hjälpmedel och program och informerar också föräldrar om de möjligheter som datorn och övriga hjälpmedel kan ge deras barn.

Ulrika Ekman

ordförandeDyslexiföreningen i Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons