Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elbilar måste bli möjliga att använda på trafikskolorna

Annons
Elbilar. Debattörerna skriver att våra körvanor grundas i trafikskolan varför dessa bör ha möjlighet att erbjuda ett miljömässigt ¿helhetstänk.foto: scanpix

Det säljs färre elbilar nu än innan super-¿miljöbilspremien infördes och hybridbilarna säljer allt sämre. För att vända utvecklingen och närma oss avgasfri bilism måste trafik-skolorna kunna välja elbilar – det går inte ¿i dag.

Våra körvanor grundas i trafikskolan. Därför är det väldigt värdefullt att trafikskoleelever numera lär sig att köra snålt och får ¿omfattande kunskaper om bilismens miljö- och hälsopåverkan. Det betyder också mycket att många trafikskolor tidigt skaffade miljö-bilar och att de genom ”Grön trafikskola” och ”Klimatsäkrad trafikskola” visar körkorts-¿tagare ett miljömässigt helhetstänk.

Trafikskolornas nästa steg vore rimligen att introducera elbilar och hybrider. Men med dagens lagstiftning går det inte. I körkorts-direktivet anges följande: ”saknas kopplingspedal är fordonet att anses som automat-¿växlat” – och den som kör upp i automat-¿växlad bil får ett körkort som bara gäller ¿automatbilar. Tidigare definition var: ”att ¿fordonet endast kan växlas med gas- och bromspedal” vilket innebar att ett fordon som kunde påverkas manuellt, till exempel med joystick eller ”rattpaddlar” är att anse som manuella.

Nästan alla nya lastbilar och bussar är ¿automatväxlade. För att få manuellt växlade, måste trafikskolor med dagens definition ¿i praktiken använda lastbilar från 2005 eller äldre, med teknik som i övrigt inte motsvarar dagens krav. Dessa äldre fordon har också ¿sämre avgasrening och redan 2013 är de ¿uteslutna från innerstäderna i kommuner med miljözoner. Då måste en stor del av den ¿faktiska körträningen ske efter att man tagit körkortet.

För att pressa personbilarnas förbrukning används automatlådor med ända upp till tio växlar, i stort sett samtliga elbilar sparar vikt genom att ha en enda växel och allt fler ¿mindre bilar använder variabla drivremmar ¿i en CVT-låda. Inget av detta får en trafik-¿skoleelev köra, om inte hon eller han ska vara för evigt begränsad till att enbart köra ¿automatväxlade bilar, vilket trots allt är för ¿begränsande då uppemot 90 procent av den existerande bilparken fortsatt är manuell.

Allt fler vill förnya sina körkunskaper, med fokus på den nya tekniken snarare än de nya vägskyltarna. Många vill specifikt lära sig hur man kör en elbil, och företag vill kombinera en omställning av bilparken med en utbildning i hur dessa bilar körs optimalt. Det är rätt tänkt; en utbildning i sparsam körning ¿minskar i genomsnitt förbrukningen med ¿15 procent, vilket för elbilen omsätts i att ¿räckvidden förlängs lika mycket. Det är en stor frustration för alla parter, och miljömässigt en stor förlust, att inte kunna erbjuda denna hjälp.

Att kunna hantera en kopplingspedal när man tar körkortet är inte den största ¿utmaningen för morgondagens bilister. Man bör visa sina färdigheter i bil med koppling på ungefär samma sätt som man måste köra halkbana. En sådan förändring skulle innebära att trafikskolor huvudsakligen kan välja moderna elbilar och hybrider; den teknik morgon-dagens bilister behöver behärska. Hur länge till ska trafikskoleelever tvingas köra ¿gårdagens bilar, bussar och lastbilar? Trafikskolorna och deras elever vill, men kan och får inte, välja el- och hybridteknik.

Jakob Lagercrantz

Ordförande, Gröna Bilister

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons