Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elbilar rätt väg att gå med rätt elproduktion

Annons

Replik på artikeln om elbilar som publicerades på vlt.se den 7 juli. Där bekymrar sig Bror Larsson över kostnaderna för laddstolpar och annan infrastruktur.

Eldrift av bilar är så energisnålt och billigt att denna kostnad inte kommer att bli något hinder. EU vill att vi snabbare än hittills går över till elbilar som ett led i klimatpolitiken. Detta är en felaktig politik för EU som helhet, men alldeles utmärkt i Sverige med vårt speciella elsystem och en gemensam nordisk elmarknad, där vattenkraften dominerar.

Fortfarande dominerar eldning av kol och gas inom EU, med enorma koldioxidutsläpp till följd.

Eldrift ger inga direkta utsläpp av klimatgaser. Detta är inte hela sanningen, eftersom det beror på hur elen har genererats.

Fortfarande dominerar eldning av kol och gas inom EU, med enorma koldioxidutsläpp till följd. Undantaget är Frankrike, där kärnkraften dominerar, och till viss del Finland och Sverige, där kärnkraften svarar för nästan hälften.

Utanför EU är Norge genom sin vattenkraft bäst i klassen med 100 procent karbonfri elproduktion. Dit kan också Sverige komma med sin kärnkraft, vatten, sol och vind.

Biobränslen, som till exempel i Västerås, ger däremot betydande utsläpp av koldioxid, som våra myndigheter inte låtsas om, eftersom man hoppas att framtida skogstillväxt skall kompensera för detta. Ohederligt!

Vår regering brukar hävda att Sverige har världens bästa klimatpolitik, en enorm bluff. Visserligen har utsläppen av koldioxid sjunkit kraftigt under en lång rad av år, men det beror på successivt ökad produktion av kärnkraft, som ersatt fossila bränslen. Detta talar man inte om, utan låtsas att det är "kejsarens nya kläder", vindkraften, som är orsaken.

Tack vare vattenkraften och kärnkraften är inte elproduktionen längre den största boven i den svenska klimatpolitiken, utan det är den ständigt ökande trafiken.

Antalet installerade megawatt i vindkraft ökar visserligen, men elproduktionen i snurrorna är fortsatt låg, och nära noll kalla vinterdagar, då det inte blåser.

Tack vare vattenkraften och kärnkraften är inte elproduktionen längre den största boven i den svenska klimatpolitiken, utan det är den ständigt ökande trafiken.

En övergång till elbilar är ytterst gynnsam, så länge vi kan behålla – och kanske ytterligare utveckla – kärnkraften.

Kostnaderna för elstolpar och dylikt är måttliga i sammanhanget. Staten borde i sin klimatpolitik satsa på elstolpar i stället för biobränslen!

Sverre Haukeland

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons