Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En annons - och en reaktion som väcker känslor

Annons

Bravo, Elisabeth Bäck!

Tack för din skarpa reaktion i "Signerat". Du borde ha reagerat tidigare, skriver du. Jag kan bara hålla med. Men du har i alla fall reagerat. Och det är bra. Du har också vädjat till annonsörerna att ta sitt ansvar. Det är också bra. Jag blev glad över din berättigade och starka reaktion.

Men strax poppade en följdfråga upp i min hjärna: borde du inte också reagera på serien Rocky, på sidan 39? Jag råkade få se pratbubblan i sista bilden och ögnade sedan igenom serien. Jag blev minst sagt illa berörd. Är det inte hög tid att du reagerar också på den? Här, Elisabeth, behöver du inte vädja till någon annans ansvar. I stället kan du ju låta "självsaneringen" fungera! Eller anser du att serien fyller någon viktig funktion i din tidning? Vad är det i så fall för funktion? Och vilken är den tänkta målgruppen?

Jag måste erkänna att sedan jag ögnat igenom serien blev jag lite kluven i min beundran över din rakryggade reaktion i "Signerat"! Hoppas att du nu visar i praktisk handling vad du menar med "självsanering".

Hans Patring

Svar:

När det gäller serier så har vi högt i tak och tillåter det mesta. Jag har dock full respekt för att du, Hans Patring, och andra tycker att jag talar med kluven tunga när ni läst lördagens Rocky.

Serier är i högsta grad en smaksak. Det är lätt att bli "smakpolis" och det skall vi akta oss för. Men serier skall inte kränka någon person, eller grupp. Jag lovar dig, och andra som hört av sig med anledning av lördagens Rocky, att vi i fortsättningen mer noggrant skall kontrollera innehållet.

Elisabeth Bäck

Ansvarig utgivare VLT

Bojkott behövs!

Elisabeth Bäck, varmt tack för Ditt ställningstagande i lördagens VLT vad gäller mediernas exploatering av kvinnokroppen!

Äntligen en journalist som tar ställning mot denna alltmer utspridda mediekultur. Frågan är hur vi ska få tv att också börja reagera och agera. Allt börjar stå mig upp i halsen, ja, snart alla mina vänner säger likadant. En bojkott av något slag är det som behövs.

Tack än en gång!

Solveig Ingemarsson

Olycksfall i arbetet?

Artikel du skrev om jeansreklamen var jättebra och jag håller helt med dig, Elisabeth Bäck. Men vad som fått mig att reagera är serien Rocky i lördags den 21 maj. Jag hoppas verkligen att det är ett olycksfall i arbetet. Man måste ju så att säga sopa framför egen dörr först.

Eva K

Påverka annonsörerna!

Reagera ! Agera ! Och gör det nu ! skriver Elisabeth Bäck på VLT:s ledarsida lördagen den 21 maj beträffande marknadens exploatering av kvinnor i annonser och dess demoraliserande kvinnosyn.

En mycket bra text som uttrycker den ansvarige utgivarens och därmed VLT:s etiska principer och ställningstagande i frågan.

Tyvärr vill Elisabeth Bäck inte förbjuda dessa annonser i VLT för att hon inte tror på förbud utan hoppas på att annonsörerna skall tänka om.

Enligt annonsvillkoren har VLT "rätten att omredigera eller avböja annons".

Elisabeth Bäck - vänta inte på att andra skall agera utan visa vägen och avböj dessa annonser!

Som konsument använder jag min makt för att påverka företagen. Våga använda Din maktposition för att påverka annonsörerna.

Jag, och säkert många andra läsare, stöttar Dig till 100 procent i detta.

Attila Flamborg

Hej Elisabeth!

Jag ville bara maila några rader och tacka för dina ord om Gina Tricot-annonsen för jeans.

Jag kände precis likadant då jag slog upp tidningen häromdagen och såg den.

Man bara undrar när och hur det ska sluta.

Jag har tre barn och min äldsta dotter fyller snart tio år.

Hon är väldigt medveten och nyfiken och man undrar hur allt detta nakna påverkar henne. Jag bara hoppas att man klarar av att uppfostra henne till en stark och självständig tjej som orkar stå emot all påverkan.

Tack igen, min dag blev lite bättre!

Mia Juhlén

Man måste vara beredd att ta konsekvenserna

Att vara ansvarig utgivare innebär att ha total makt och hundraprocentigt ansvar. Utgivaren har enligt tryckfrihetsförordningen ansvar för varje ord i tidningen. Om det handlar om en liten eftertextannons eller en stor nyhetsartikel spelar ingen roll, ansvaret är utgivarens. Därför är ett nej från ansvarig utgivaren ett nej som ingen kan motsätta sig. Inte redaktionen, inte annonschefen och inte ägaren.

Därför var det med stor förvåning jag läste Elisabeth Bäcks lördagskrönika där hon upprörs över en jeansannons med en naken kvinna som VLT publicerat. Reagera! Agera! Och gör det nu, uppmanar hon, med brasklappen att hon som anvarig utgivare inte tror på förbud. Det må vara om man med förbud menar lagstiftning, som reglerar hur annonser ska se ut, att som utgivare besluta att tidningen inte tar in en viss typ av annonser något helt annat.

Ingen annan än Elisabeth Bäck har ansvaret för att denna annons nådde VLT:s läsare. Att låtsas något annat är att krypa undan sitt utgivaransvar. Att ta detta ansvar har ibland ett pris. För VLT i detta fall intäkten från en helsidesannons. För Elisabeth Bäck därmed att hon riskerar att bli obekväm i ägarens ögon.

Brinner man för en fråga som Elisabeth Bäck tycks göra för jämställdhetsfrågorna måste man, om man menar allvar med sitt engagemang, vara beredd att ta konsekvenserna. Eller välja ett annat ämne för sin lördagskrönika.

Lena Hörngren

Ansvarig utgivare

Dagens Samhälle

Svar:

Yttrandefriheten gäller inte bara det skrivna ordet i VLT. Det gäller också annonserna.

Ytterst sällan går jag som ansvarig utgivare in och stoppar en annons. Totalt under mina tio år som ansvarig utgivare på tre olika tidningar har det hänt fyra gånger; på Bohusläningen två gånger (dödsannons och annons för trosor med barn på bilden), på GT en gång (porrannons) och på VLT en gång. Den sistnämnda var en annons för ett tobaksföretag som jag ansåg var ett sätt att försöka kringgå lagstiftningen som förbjuder tobaksreklam. Det var en helsidesannons under fullformatstiden, och alltså förlorade VLT på så sätt en hel del pengar. Om det har ägarna inte sagt ett ljud. Det är nämligen inte så det fungerar på VLT. Här lägger sig inte ägarna i vare sig det dagliga arbetet eller publiceringsbeslut som fattats av ansvarig utgivare. Det är de alldeles för professionella för.

Ansvaret för att annonsen med den nakna kvinnan nådde läsarna är mitt och det har jag heller aldrig försökt att slingra mig ifrån. Men precis som jag skrev i min lördagskrönika så tror jag inte på förbud, eller censur, för att komma till rätta med denna kvinnosyn. I stället tror jag att vi genom debatt och diskussion (så som min krönika i lördags) kan uppnå en förändring. Som är långvarig och som drivs fram av människors egna fria vilja.

Elisabeth Bäck

Huvudredaktör och ansvarig utgivare VLT

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons