Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En västeråsare skriver om två trollkarlar

Bagarsonen Tom Jahn från Västerås flyttade till USA 1954 och har stannat där. 1992 träffar han sin gamle kompis från Sverige, Jonas af Jochnick.

Annons

Tom har just sålt sitt företag och funderar på att koppla av.

"Det är bättre att du hjälper mig att få ordning på en fiskodling i Kalifornien."

Tom flyger från New Hampshire till Sacramento och tittar på kaviarfarmen. Den har kostat Jochnick stora pengar. Men den kanske går att räta upp. Tom och hans hustru Jossie flyttar till Sierra Aqua Farms. Ingenting är enkelt men en hel del lyckas. De blir kvar med störarna och rommen sju år innan de flyttar tillbaka till östkusten.

Ett norskt bolag är numera störste ägare och bolaget har bytt namn till Sterling Caviar. Men Jonas och Tom har kvar 25 procent och är med i styrelsen.

- Sterling är störst på kaviar i USA nu. Vi säljer 11-12 ton i år. Mycket går till Frankrike, säger Tom när jag talar med honom dagen efter styrelsemötet.

Kaviarfarmen är ett av många äventyr som bröderna Jochnick har varit med om sedan de började bygga företag för 40 år sedan. Och fortsätter att vara med om. Det största är Oriflame som tillverkar kosmetika. "Natural Swedish Cosmetics".

De har inga egna butiker men två miljoner återförsäljare i 50 länder från Indien till Sibirien till Ukraina till Thailand till Australien till Mexiko. Många säljare jobbar med annat på dagarna och säljer krämerna på kvällarna.

Det kallas direktförsäljning som folk ibland har fnyst åt men som är ryggraden i en av Sveriges mest internationella, minst kända och mest säregna företagsgrupper. Påhittade och utvecklade av bröderna Jonas och Robert af Jochnick. Omsättningen är tio miljarder kronor.

Ena dagen på gränsen till bankrutt. Nästa dag lyckade miljonaffärer. Ena året börsnotering. Andra året utköp. Om och om igen. Kompakt korruption i gamla östblocket. Revolverhot mot personalen i Latinamerika. Ingenting tycks skrämma bröderna.

De driver privatägda sjukhus i Europa med 7000 företag som kunder och 375 000 enskilda patienter, ger miljoner till drottning Silvias barnfond och stöder Percy Barneviks hjälpprogram i Indien.

Västeråsaren Björn Edsta beskriver berg- och dalbanan Oriflame så att vem som helst kan hänga med. Och lära sig att det inte finns några raka spår till framgång. Men att förtroende för varandra, småskalighet, entreprenörsanda, enkla medel och billiga lösningar, tävlingsanda och ha roligt tillsammans blir en bra företagskultur. Bort med prestige, byråkrati och statustänkande. Ta risker. Släpp inte taget.

Björn Edsta började på ICA-förlaget i Västerås. Jobbade länge på Kvällsöppets redaktion i Göteborg. Gick till Köpmannaförbundet. Han har alltid propagerat för fria företag och mot politiska övergrepp i ekonomin. Inte oväntat lägger han in en del egna näringspolitiska pepparkorn i sin skickligt skrivna berättelse om hur begåvade frifräsare kan uträtta stordåd bara de får hållas. Även om det händer att hatten är tom på kaniner: "Tyvärr lyckades vi inte i Filippinerna" - "Förlusterna i Tyskland hamnade på 200 000 dollar istället för en budgeterad vinst på 365 000 dollar".

Den som har sett och kanske själv upplevt spänningar bland ägare i familjeföretag frågar sig förstås om bröderna Jochnick aldrig har varit osams. Var är skuggorna mellan framgångarna?

Men kanske man inte kan begära att Björn Edsta ska gå in i de mörkaste vrårna. Hans dotter är gift med en av brödernas söner. Förmodligen skulle vi heller aldrig ha fått den här rundmålningen om inte bröderna litat helt på författaren.

Mycket skrivs om ledarskap och företagsstrategier som egentligen inte är till stor hjälp för unga människor på väg ut i företagsvärlden.

Men den här boken skulle blivande entreprenörer vid Mälardalens högskola läsa. Den är rolig och den kan användas i verkligheten.

Det allra bästa vore om Björn Edsta ordnade så att bröderna kom hit och höll ett seminarium där studenterna fick lära sig hur man kan se möjligheter som ingen annan ser.

ANDERS H PERS

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons