Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Enkelfiliga rondeller minskar olycksrisken

Annons

För några dagar sedan kunde vi i tidningarna läsa braskande rubriker om hur kungen körde in i bakvagnen på en framförvarande bil i en rondell. Olyckshändelsen är på intet sätt ovanlig. Man behöver inte vara kung för att bli inblandad i en sådan olycka. Liknande situationer uppstår flera gånger varje dag med vanliga trafikanter inblandade.

I de flesta fall är skadorna av mindre omfattning och förarna gör upp i godo på ett eller annat sätt. Det är inte heller, vad jag förstår, så vanligt att dylika sammanstötningar rapporteras och förekommer i polisstatistiken.

Varför är nu denna typ av olyckor så vanlig? Det finns två anledningar. Den ena är avståndet mellan bilarna. Bilarna ligger alldeles för nära varandra och detta inte enbart i rondeller. Gör en förare en hastig inbromsning så kan man vara förvissad om att bakomvarande bil kör in i baken på den bromsande bilen. När ska bilförarna lära sig att hålla avståndet?

Den andra anledningen, och kanske också den allvarligaste, är rondellernas konstruktion. De flesta av dagens rondeller är helt enkelt felkonstruerade.

Som det är i dag består rondellerna ofta av två filer. Ibland uppmanas förare (genom pilanvisningar) att ligga i vänstra filen om de ska svänga till vänster

i rondellen. Men när de sedan ska svänga in på den planerade vägen (som ju går till höger när man ligger inne i rondellen) måste de korsa den högra filen. Och där kommer kanske en bil som fått information om att han eller hon ska ligga i högra filen för att köra rakt fram. (Tänk på att det ofta finns fyra-fem tillfarts- och avtagsvägar i en rondell.)

Mer behövs inte för att olyckan ska vara framme. Omkörningar inne i en tvåfilig rondell är dessutom inte alls ovanliga. Tvåfiliga rondeller innebär därför en stor fara för trafiksäkerheten. I flera orter i Sverige har man byggt enfiliga rondeller. Där är också risken för en sammanstötning nästan obefintlig.

Nu har Västerås möjlighet att bli ett föredöme när det gäller att bygga enfiliga rondeller. Ändra alla dubbelfiliga vägar så att de bli enfiliga strax före rondellen. Gör sedan rondellen enfilig. Då finns det heller ingen chans till felaktiga och dumdristiga omkörningar i rondellen.

Det här kanske kostar några kronor men de ansvariga för trafiksäkerhetsfrågorna i Västerås måste ta sitt ansvar och arbeta för att olyckorna och olycksriskerna i trafiken minskar.

Jan-E Israelsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons