Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Erkänn misstag och bygg inte E18-avfarten

Den senaste tidens utveckling när det gäller den tilltänkta nya avfarten från E18, två kilometer öster om Hällaavfarten, har gett mig anledning att fundera på politikernas ansvar.

Annons
Omdiskuterad. Kartan visar planerna på avfarften från E18.grafik VLT:s arkiv

Att man inte ens gått i svaromål på någon av de debattartiklar och insändare som varit införda i VLT gör att man undrar över deras avsikter. Vill man tiga ihjäl opinionsyttringarna?

Vid den informationsträff som hölls i Kyrkskolan i Badelunda den 7 augusti, kunde man mellan raderna konstatera att de inbjudna politikerna nog var införstådda med att olägenheterna med avfarten vida överstiger nyttan. Man var också ense om att respektera det beslut som fattades i fullmäktige i maj 2010. Varför man var det kunde man inte ge något bra svar på.

Måste man verkligen respektera beslutet? När det fattades för två år sedan, saknades den konsekvensanalys som vi i dag känner till. Inte heller hade man i förväg informerat och inhämtat synpunkter från berörd allmänhet. Trafikverket har genom en förstudie visat att olägenheterna för Badelundavägen är ¿väsentliga.

Minst 30 miljoner kronor måste investeras för att till en del minska problemen. Västerås kommun ska stå för två tredjedelar av denna kostnad, pengar som inte finns i dag, inte ens den dag när avfarten står färdig. Kostnaden för att bygga avfarten, kanske 20 miljoner, ska kommunen också betala.

Beslutet om avfarten lär ha tillkommit för att gynna de eventuella blivande fastighetsägare som bosätter sig i Gäddeholm och som skall pendla mot Stockholmshållet. För det första kan man notera att tidsvinsten skulle bli obetydlig jämfört med att använda Hälla-avfarten, för det andra att utvecklingen av Gäddeholm ser ut att stanna av och för det tredje att endast ett fåtal kommer att pendla därifrån mot Stockholm.

Alliansen i Västerås fullmäktige har på Folkpartiets hemsida dessutom noterat att man nu inte är beredd att bevilja ett lån på minst 90 miljoner kronor till en ny väg till Gäddeholm. Skälet är att vägbygget förutsätter en försäljning av minst 1 000 tomter i ett område som inte ens är planlagt.

Det kommer att krävas minst fem etapper. Alliansen vet inte om det kommer att bli¿verklighet. Så varför ska man då satsa 20+20 miljoner kronor på en avfart för att underlätta för några få blivande Gäddeholmsbor att få 800 meter kortare resväg till Stockholm?

Ingen av de ansvariga i stadsledningskontoret finns kvar och kan ta konsekvenserna av det förslag till en extra avfart på E18 som de så energiskt drev till beslut, först i kommunstyrelsen och sedan i kommunfullmäktige. Men våra politiker varken får eller kan gömma sig bakom tidigare beslut, utan har ett obetingat ansvar att ta hänsyn till de nya dokument som nu visar att det skapas olägenheter som vida överstiger fördelarna.

Det går att skriva till Trafikverket och berätta att man kommit på andra tankar, och sedan fatta ett nytt beslut i fullmäktige. Det kommer att kosta prestige och kanske lite böter för kontraktsbrott, men vore betydligt billigare än att bygga en avfart. Och bättre för kulturområdet Anundshög och för trafiksäkerheten på den smala Badelundavägen.

Hela Gäddeholmshistorien är förresten ett sorgligt kapitel. Det verkar inte vara så många som vill bosätta sig därute, men trots detta ska denna vision av en ny förort till Västerås vara anledning till att skapa problem för andra skattebetalare och boende i kommunen.

Politiker: ta ert förnuft till fånga och ifrågasätt öppet och offentligt behovet av den extra avfarten, två kilometer öster om Hälla, och gå in för att spara ett fyrtiotal miljoner kronor åt västeråsarna.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons