Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Evert Jonsson (c): Här fattas det 100 företag och 700 jobb!

Det skedde en mycket stor omläggning av inriktningen av Teknikbyn för snart tre år sedan.

Annons

Då var det 210 företag och drygt 1500 medarbetare i Teknikbyns associerade medlemsföretag. Med de goda åren 2006, 2007 och halva 2008 borde Teknikbyn idag omfatta cirka 280 företag och omkring 2200 medarbetare. Detta utifrån tidigare erfarenheter i Teknikbyn under åtta år av goda och dåliga år, samt tillväxten under perioden 2006-2008 i teknikparker vars tillväxtkurvor följt Teknikbyns utveckling under de första åtta åren.

Åtta års oavbruten nettotillväxt av antalet företag och medarbetare har förbytts i en trend med färre företag och ungefär samma antal medarbetare som i början av år 2006. Det fattas nu cirka 100 företag och 700 jobb i Teknikbyn jämfört med vad vi kunnat förvänta oss om inte politiken lagts om i början av år 2006. Vad är det då som fått Teknikbyns tillväxtkurvor att krokna?

Nyckeln till tillväxten under åren 1998 till 2006 var att Teknikbyn var ett tydligt tillväxtprojekt med starkt fokus på entreprenörens intressen och en tydlig doft av avantgardism. Bara resultat i form av fler företag, mer fakturering i bolagen och mer jobb, var viktiga parametrar. Detta har nu förbytts i en politik där traditionella tids- och kostnadskrävande offentliga samverkansformer tycks vara viktigast.

Många etablerade särintressen i båten, koncensuspolitik, samt en växande budget för Teknikbybolaget, har kommit i centrum istället för att nå högt uppsatta och konkreta mål i form av antal företag och medarbetare.

Åtta års erfarenheter som vd för Teknikbyn ledde mig till följande slutsats: jag tror att det i Västerås finns ett direkt motsatsförhållande mellan goda resultat och politiskt korrekt samverkan. Vill man ha resultat måste man lämna vissa intressenter kvar på kajen när det är dags för avgång. Alla ska inte med. Annars blir båten tungrodd och arbetstiden går åt till samverkansmöten istället för att ro mot uppsatta mål.

Vill man vara politiskt korrekt så ska alla som vill vara med beredas plats i båten. Ända tills vattnet når upp till årklykorna. Att båten därmed blir tungrodd tycks inte bekymra de intressenter i båten som ändå inte tänkt sig att ro.

Med ett avantgardistiskt synsätt är det de snabbaste båtarna som visar vägen och ger långsiktiga resultat. Med ett mera politiskt korrekt synsätt så är det "konvojtänkandet" som tar över. Ingen båt får åka fortare än den långsammaste båten i konvojen. Alla ska med. Det gäller även om någon båt i konvojen ankrat. Den som inte vill åka fort bestämmer takten för alla i konvojen.

För att inte Teknikbyn ska krympa till en pytteliten företagspark under kommande hårda år behöver den återknyta till den linje i allmänintressets tjänst som gällde under rektorerna Hasse Odenös och Magnus Söderströms ordförandeskap. Jag hoppas att den erfarne styrelseordföranden Fredrik Svensson och den unge vd:n Magnus Lundin klarar jobbet att vrida Teknikbyn till en handlingslinje där Byn återigen kan uppvisa resultat i form av god nettotillväxt i antalet företag, fakturering och medarbetare.

Evert Jonsson

ledamot av Västerås kommunfullmäktige,

vd för Teknikbyn 1998-2006

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons