Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fanatisk tilltro till bilen i Västerås

Annons

Parisavtalet förpliktar oss till insikter om att vatten och luft är ändliga resurser när dessa ska delas av allt fler i strävan efter att alla ska ha det som vi. Nu och under senare år är flykten till oss flykten från totalitära regimer och våld.

En framtida flykt är flykten från dålig luft och brist på vatten, det som vi ännu har i överflöd som vore det utan ände. I VLT rapporteras återkommande om ökad biltrafik och ökade vägtransporter.

Skallbergsmotet vid E18 och väg 56 har en daglig genomströmning av omkring 20 000 fordonsrörelser, varav omkring 2.000 tunga transportrörelser. Ett nytt industriområde norr om Finnslätten kommer att tillföra ytterligare transporter och fordonsrörelser.

Att Västerås som regional centralort ska expandera är självklart. Människors möjligheter till utbildning, arbete och utkomst ska lika självklart utvecklas. Men all stadsplanering för expansion måste ta sitt utgångsläge i människans rätt till goda villkor och miljöns förutsättningar.

Det är oss väl känt att betingelserna för människor och miljö runt om i världen ansätts i allt högre grad. Återkommande rapporter från världens stora städer Beijing, Tokyo, New Delhi och Bangkok visar att både hälsa och miljö är utsatta för allvarliga påfrestningar.Långt ifrån är vi ännu där, men inget ger oss rätten att för den skull leva över våra tillgångar eller att nyttja dem som vore det vår ensak. Därför behöver en miljööversyn av Västerås infrastrukturella ansvar i relation till boende, utbildning (förskola, skola, gymnasium och högskola), arbete, fritid (rekreation, aktiviteter), kultur, vård och omsorg genomföras. Ur människans miljöperspektiv är det följaktligen inte rimligt att allt mer fordonstrafik leds genom tätbebyggda bostadsområden. Inte heller är det rimligt med en boendeplanering som förutsätter biltransporter.

De infrastrukturella villkoren måste underställas varje form av samhällsplanering. Att i fanatisk tilltro till bilen som köpvillkorens förutsättning i centrala Västerås är att tro sig kunna konkurrera med fria parkeringsytor vid köpcentra på Hälla och Erikslund.Ingenting kan vara mer fel och att pröva alternativen föresvävar uppenbarligen ingen. Att den politiska konstellationen i Västerås Kommun har utvecklat sig till en kamratkrets där alla har tummen i ögat på varandra, värnar inte de utvecklande och progressiva resurserna för människa och miljö, utan snarare blir resultatet den minsta möjliga nämnarens positionering av på stället marsch.

Stephen Bjar, oberoende humanisttankesmed och svetsloppa

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons