Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farligt och fel att dra ned på läromedel

Annons

Datorer finns i alla delar av samhället och ska självklart användas i skolan. Elever måste förberedas för ett arbetsliv där alla yrken kräver datorkompetens. Det är därför utmärkt att alla elever i årskurs 6-9 i Västerås har egna datorer.

Men datorerna är inte en naturlig del i undervisningen, rapporterar Sveriges Radio. Lärare uppger att det beror på att de inte har fått utbildning.

Andra lärare menar att det råder brist på färdigt digitalt material och att lärarna själva måste utforma material. Samtidigt har tillgången på läroböcker minskat.

Till varje ämne i grundskolan finns en kursplan med ett centralt kunskapsinnehåll och betygskrav för årskurs 6 och 9. När lärare undervisar översätter de denna plan till praktisk undervisning.

Lärare måste dessutom beakta mål, riktlinjer och värdegrund.

En stor utredning, som bland annat Sveriges Kommuner och Landsting SKL stod bakom, konstaterade nyligen att det är ineffektivt ur alla synpunkter – tidsanvändning såväl som kvalitet – att låta varje lärare uppfinna och producera sina egna läromedel.

Det är förstås självklart att lärare får tillgång till färdiga läromedel som utvecklats av företag med författare, olika specialister och erfarenhet att göra det.

I Västerås får 25 procent av eleverna inte godkänt i alla ämnen i årskurs 9. De klarar inte att inhämta det centrala kunskaps- innehållet.

Men i detta läge har tydligen lärare och elever fått mindre tillgång till läroböcker. Man kan ersätta läroböcker med digitala läromedel, det vill säga. färdigt material. Sådana finns för alla ämnen och årskurser.

De fyller samma krav som läroböcker: följer läroplanen, har beprövad pedagogik och hög kvalitet. Men det har lärare och elever i Västerås inte heller fått.

Läromedel är inte bara verktyg för lärare att planera, genomföra och utvärdera undervisningen. De ger också elever en helhet i studierna. Från årskurs 1 till årskurs 9 byggs kunskaper, steg för steg, för att till slut nå betygskraven i årskurs 9.

De flesta lärare och elever vill ha både läroböcker och digitala läromedel. Jag hoppas att Västerås kommun nu kommer att ta krafttag för att fler elever ska kunna klara sina mål i skolan och gå väl förberedda till gymnasium och arbetsliv. En satsning på läromedel är nödvändig.

Utan digitala läromedel med kursplanernas centrala kunskapsinnehåll blir det svårare för lärare att använda datorerna naturligt i undervisningen. Utan sådana kommer inte investeringen att ge bästa möjliga resultat för de 25 procent av varje årskull som behöver det allra mest.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons