Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fel att lägga ned Mälarstrandskolan

Annons
Ifrågasatt skola.  När rektorerna fick bestämma fick Mälarstrandskolan färre elever. Foto: VLT:s arkiv

Ryktesvis har jag förstått att man tänker sig att lägga ner Mälarstrandskolan för att det inte är en skola – utan en särskild undervisningsgrupp, och det kan man ju starta lite varstans… dessutom behövs lokalerna för andra elever.

Att man vill anpassa Mälarstrandskolan till nu rådande lagstiftning kan vara förståeligt. Jag kan också förstå om man vill lägga ner en verksamhet för man har ett mycket bättre alternativ på lut.

Nu verkar det inte vara så att verksamhetschefen Teddy Söderberg har ett bättre alternativ i rockärmen.

Mälarstrandskolan startades för att vara ett alternativ till de särskilda undervisningsgrupper som då fanns. ”Skolan” fick speciella spelregler för att möjliggöra för elever och föräldrar att avgöra vad som var ett bra alternativ i just deras situation.

Därför togs beslutet om rätten att börja på Mälarstrandskolan från rektor och gavs till elev och förälder. För att hålla avlämnade rektor alert fanns eleven grund- inskriven på sin ursprungsskola, som betalade en elevpeng till Mälarstrandskolan.

Den andra kom från beställarna. Eleven sökte som till vilken skola som helst, skolan hade en antagningsintervju, uppbyggd som en anställningsintervju.

Mälarstrandskolan hade rätt att säga nej, om vi bedömde att eleven inte var färdig i sitt ställnings-tagande, men det fanns alltid en möjlighet att söka om vid senare tillfälle viket en del elever utnyttjade.

Nu har jag förstått att rektorerna har tagit åter makten att ”placera” på Mälarstrandskolan vilket är olyckligt. Mälarstrandskolans verksamhetsidé bygger på ett tilltal till eleven om att förändring av den rådande situationen är möjlig och att det är något som jag själv kan göra med hjälp av erfarna och duktiga pedagoger.

Det handlar väldigt mycket om att bli sedd som den man är. Vilket bekräftades i de forskningsrapporter som gjordes i början av skolans verksamhet.

Vad är en skola? Helt klart så finns det flera svar på den frågan men ytterst så blir den för eleven viktigaste definitionen det som man för sig själv upplever som en skola – en plats där jag kan ta till mig kunskap och växa.

På Facebookgruppen ”Bevara Mälarstrandskolan” finns åtskilliga vittnesmål om skolans betydelse för ungdomars resa genom utbildningssystemet på vägen mot vuxenliv och jobb.

Om vi lyfter blicken något till dagens skoldebatt och de svårigheter som skolan och samhället kämpar med att många ungdomar inte fullföljer gymnasieskolan och har stora svårigheter att få jobb. Då verkar det snarare som om det vore en god investering att starta fler skolor som Mälarstrandskolan – inte att lägga ner den man redan har.

Jag är övertygad Teddy Söderberg, att om du tar hjälp av politiken så kan ni hitta vägar att anpassa Mälarstrandskolan till den rådande skollagen – ett sätt vore att ge den skolstatus. Ni kan säkert hitta lämpliga lokaler som ger skolan den status som den förtjänar. När skolan startades gjorde vi det den miljö som då såg ut att vara den hetaste i Västerås – Kokpunkten. Bara det bästa är gott nog!

Anders Lundevi före detta rektor Mälarstrandskolan

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons