Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flyget ville inte samarbeta

Annons

I VLT-artiklarna får man intrycket av att Miljödomstolen sänker tillståndet för skolflyget. Sanningen är nog snarare den att flygskolan försökte öka sin verksamhet långt utöver vad flygplatsen har tillstånd till med skolflyg. Det kan knappast ha varit okänt för flygskolan att närboendeföreningen öster om flygplatsen omedelbart ifrågasatte om ökningen med skolflyg från 15 000 till 40 000 flygplansrörelser, start och landningar, verkligen rymdes inom flygplatsens tillstånd.

Om man driver en miljöfarlig verksamhet och tänjer på gränserna får det väl ändå anses vara en medveten kalkylerad risktagning av verksamheten som kan resultera i bakslag. Utöver att fastställa de i tillståndet angivna 15 000 flygplanrörelserna med skolflyg konstaterar också Miljödomstolen att flygvägarna i flygplatsens tillstånd inte följs vilket lokaliserar bullerstörningarna till helt andra platser än vad som anges i tillståndet. Domstolen tror därför att ett flyguppföljningssystem på flygplatsen skulle förbättra efterlevnaden av tillståndet.

Närboende öster om flygfältet har under många år försökt föreslå olika åtgärder för att begränsa bullerstörningarna från främst skolflyget. När vi föreslagit en högre flyghöjd i samarbetsorganet på flygplatsen har flygskolan kontrat med att föreslå en lägre. Vi kan inte annat än beklaga att det har varit så svårt att nå samförståndslösningar på flygplatsen och anser att flyget själva har ett stort ansvar för den situation de nu befinner sig i.

Alf Green

Ordförande i Västerås Flygplats Närboendeförening

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons