Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygplatsbolaget är en offentlig angelägenhet

Annons

REPLIK. Ulla Persson (S), styrelseordförande för flygplatsbolaget, är förbittrad över att jag försöker tvinga ut henne i debatten och medierna med upplysningar kring planerna, ekonomin och framtiden för flygplatsbolaget. Hon vill att ledning och personal ska lämnas i lugn och ro. Så ska nog allt bli bra, tycks hon mena.

Ulla Persson bör inte glömma att vi ägare (ja, det är faktiskt vi skattebetalare/medborgare som är de verkliga ägarna – oaktat den formella konstruktionen med kommunala holdingbolag, kommunstyrelse och fullmäktige) som genom årtiondena pytsat in hundratals miljoner i detta fiasko. Hela tiden har vi fått höra att snart blir det bättre, målen har skjutits på framtiden år efter år. Förhoppningar och önsketänkande. Aldrig har vi fått veta på något trovärdigt sätt hur det är tänkt att ekonomin ska komma i balans eller ens i närheten av ett sådant tillstånd. Aldrig har styrelsen präglats av rätt kompetens.

Vi skattebetalare har kunnat liknas vid en champinjonodling. Vi har hållits i mörkret och matats med dynga. Så kommer då Ulla Persson in på scenen och förväntar sig att vi ska lita på att hon nu ska bli den som bryter den långa trenden av successiva besvikelser. Vi ska inte behöva veta något om hur det är tänkt att gå till, vi ska bara ha förtroende för henne och ledningen i övrigt. Den information vi ska få tillgång till ska komma via årsredovisningar och delårsrapporter. Hon vet naturligtvis att mörkret för allmänheten vad gäller framtiden förblir lika kompakt trots dessa dokument.

Nej, det duger inte Ulla Persson. Du kanske är bolagets räddande ängel, vad vet jag? Men det får du oss inte att tro så lätt. Du får finna dig i, att både du och verksamheten ifrågasätts. Att undvika medierna och debatten spär bara på vår misstänksamhet. Något döljs tror vi. Vi behöver få litet ljus och litet mindre dynga in i odlingen.

Hur tänker sig bolaget att få de ökade intäkter som krävs för att balansera bolagets stora fasta kostnader? Är det mer reguljärt personflyg, är det charter eller frakt? Eller är det kanske mer utbildning eller tacosluncher? Att dela med sig av sådana tankar faller inte alls på sin orimlighet som Ulla Persson påstår.

Så länge det ser ut som att styrelse och ledning mest hoppas på något mirakel, så blir i alla fall min slutsats att nu gällande mål inte uppnås, utan att de på vanligt vis skjuts ännu ett stycke in i framtiden. Som det alltid har gjorts.

Ulf Hedman

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons