Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygplatsstyrelsen: Flygplatsen ger mervärden till Västerås

Idag tar fullmäktige ställning till finansieringen av flygplatsen för de kommande två åren. Därför ger vi i styrelsen vår syn på flygplatsens utveckling och framtidsmöjlig­heter.

Annons

Flygplatser hör till den grundläggande infrastrukturen liksom bland annat vägar och järnvägar - nästan alltid samhällsfinansierade. Västerås är Sveriges 15:e flygplats i totalt passagerarantal, sjätte största utrikes och i år nummer fem för frakten. Jämförbara flygplatser i orter av vår storlek som Norrköping, Örebro och Jönköping kostar som i Västerås drygt 20 miljoner kronor per år för sina huvudmän. Eftersom Västerås av dessa har flest antal resande blir nettokostnaden per resenär lägre, 2007 cirka 129 kronor, att jämföra exempelvis med Örebro 279 kronor.

Den ekonomiska utvecklingen följde i stort sett plan 2007, men den budgeterade förbättringen för 2008 uppnås inte, framför allt för att intäkterna från den nya trafik som tillkommit motverkats av minskning av passagerare och turtäthet i befintliga linjer i lågkonjunkturens spår. Målet för de kommande åren är att öka antal destinationer och inkomsterna, men då konjunkturen nu ser så svag ut har vi valt att endast budgetera mindre förbättringar till en nettokostnad om 21 miljoner kronor 2009 och 19 miljoner 2010.

Vi vill dock förbättra väsentligt mer och när vi lyckas uppnå större tillskott till trafiken, eller när konjunkturen vänder uppåt och resenärerna strömmar tillbaka, så kan kostnaden för Västerås minska rejält.

Låt oss se på uppgifterna och nyttan med Västerås flygplats:

1. Lågprisflyg till utlandet sker dagligen till London med Ryanair och två gånger i veckan med Wizz Air till Poznan i Polen. Långsiktigt tror vi trafiken kommer att öka kraftigt då lågprisflyget vinner terräng. Passagerarna vinner ekonomiskt och det är mer resurssnålt med direktflyg utan mellanlandningar, nya flygplan som förbrukar mindre bränsle, och hög beläggning som ger lägre utsläpp per passagerare. Västeråsarna och länsborna utnyttjar detta i betydande utsträckning. En resandeundersökning som gjordes under året visade att 35 procent startade sin resa i Västerås och endast 22 procent i Stockholm.

Den betydande volymen utländska resenärer som passerar Västerås innebär också en stor potential att få ökade turistinkomster till regionen.

2. Chartertrafik har på senare år ökat stadigt från Västerås. I år finns fem destinationer, Kanarieöarna, Turkiet, Kreta, Mallorca och Phuket med Apollo, Fritidsresor, Ving och Detur. Detta utbud kommer att öka då charterbolagen ser fördelarna med att flyga från regionala flygplatser som är enklare och bekvämare för passagerarna och ligger närmare dessa.

3. Matartrafik till interkontinentala knutpunkter har vi som mål att återupprätta. Norrköping har lyckats med detta och har i dag trafik till Köpenhamn, Helsingfors och München tack vare starkt stöd från kommun och näringsliv. Vi har i Västerås under året sökt och fått ett motsvarande intresse från näringslivet och söker nu operatör för en sådan trafik.

4. Allmänflyg: Hit hör taxiflyg, privatflyg, flygklubbar, sjuktransporter, etcetera.

5. Skolflyg: Västerås har en av landets största flygskolor på Hässlögymnasiet, och den enda där man har en eftergymnasial del som utexaminerar färdiga trafikflygare. Västerås har ansökt om att få den nya planerade högskoleutbildningen.

6. Fraktflyget har fått ett rejält genombrott i år då fraktjätten TNT valde att flytta från Arlanda och Örebro till Västerås. Vi blir 2009 Sveriges fjärde största fraktflygplats och vårt läge ger goda möjligheter att utveckla detta ytterligare.

7. Militärflyg: Militären använder Västerås flygplats för transport, främst av personal, men även en del frakt.

8. Flygmuseet: På Västerås flygplats finns ett av landets mest intressanta flygmuseer med sin inriktning på gamla flygplan som hålls i flygbart skick. Mest känt är väl Flygdagarna som brukar dra till sig stort allmänt intresse.

9. Reservflygplats: Västerås flygplats har en uppgift som reservflygplats vilket förhoppningsvis inte behöver utnyttjas så ofta. Det uppmärksammades senast när ett plan från Oslo till Arlanda fick nödlanda här.

Per Vannesjö (m)

ordförande

Tomas Östling (s)

Elisabeth Hellqvist (m)

Christer Malm (fp)

Inger Persson (s)

Evert Jonsson ( c)

Suleyman Dag (kd)

Mikael Stenås (s)

styrelsen för Västerås Flygplats AB

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons