Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygplatsstyrelsen: Vi mörkar inte i frågan

Ulf Hedman tycker i VLT att flygplatsstyrelsens visioner för Västerås Flygplats är "fantasier". Kostnaden för infrastruktur i form av egen flygplats i nivån 100-150 kronor per invånare anser han vara för hög.

Annons

Så hög att den gamle bolagsmannen är villig att gå armkrok med vänsterpartiet i denna fråga.

Hedman ställer därefter ett par frågor som vi nu svarar på:

1. Händelserna i USA den 11 september 2001 fick stora konsekvenser för den internationella flygtrafiken. Färre passagerare tvingade flygbolagen till omprövningar som påverkade verkligheten för flygplatser runt om i världen och i Sverige. Västerås flygplats utgjorde inget undantag i det avseendet.

Nu har emellertid marknaden hämtat sig och lågprisflyget breder ut sig. Vi tycker inte att Västerås skall kasta in handduken när det internationella flyget långsiktigt går mot

ljusare tider.

2. Poznan är första destinationen för ett nytt lågprisbolag på Västerås flygplats, Wizz Air, som expanderar kraftigt med en modern, bränslesnål och säker flygplansflotta. Ett steg i rätt riktning som ger bättre förutsättningar för diskussionerna om ännu mer flyg till och från Västerås.

3. Hedman raljerar om resultatet och tycker styrelsen mörkar. Det är trist att han inte ens besvärar sig med att läsa innantill. Vi upprepar ännu en gång vad som stått i flera

artiklar och repliker: Reultatet för 2007 var minus 23 miljoner kronor och har för i år budgeterats till minus 15 miljoner, det vill säga 8 miljoner kronor bättre. Det är för tidigt på året att göra en tillförlitlig prognos, men ingenting tyder i dagsläget på att det inte skall bli en väsentlig förbättring i år.

Infrastrukturen i form av en egen flygplats, med de utvecklingsmöjligheter det medför för en stad, borde få kosta 100-150 kronor per invånare och år. Det tycker vi även om andra tycker annat. Infrastruktur i form av trottoarer, cykelvägar och vägar kostar också. Då utan att ha någon intäktssida i form av fotgängaravgifter, cyklistavgifter och vägtullar.

4. Jämförelsen med orter söder om Stockholm haltar. Alla dessa orter har täta och kortare järnvägsförbindelser in till Stockholms central och därifrån med snabbtåg på Arlandabanan ut till Arlanda flygplats än vad Västerås har.

Vi vill också påminna om att Södertälje och kommunerna i södra Stockholm har velat öppna Tullinge flygplats för att få kortare restid till flyget. Och i Uppsala vill man öppna Ärna flygplats trots närheten till Arlanda. I Västerås vill Hedman göra tvärtom: stänga den närliggande flygplatsen.

5. Det är även västmanlänningar och folk från hela Mälarregionen som flyger från vår flygplats. Man kan inte vara hur provinsiell som helst i sitt synsätt om medborgarna skall

kunna erbjudas en fungerande infrastruktur.Dessutom är cirka hälften av resandet tillresande, främst från England. Det ger turistintäkter idag, och en möjlighet för turistnäringen i Västerås och Västmanland att fortsätta utvecklas.

6. De flygplatser som främst ifrågasätts idag är de som är inriktade på inrikestrafik där tåget är ett mycket bra alternativ. Västerås flygplats har enbart utrikestrafik och ligger dessutom på övre halvan av landets flygplatser mätt i antal årspassagerare (plats nummer 16 av totalt 42).

Vi håller inte västeråsarna i mörkret i flygplatsfrågan. Vi vill ge medborgarna rak information om infrastrukturens betydelse och kostnader, samt en miljöramp ut i världen i form av Stockholm-Västerås flygplats - Den vänliga flygplatsen, till nytta för alla.

Per Vannesjö (m)

Evert Jonsson (c)

Tomas Östling (s)

Västerås Flygplats AB

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons