Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

FMK: Allvarliga brister i trafikförsäkringen

Konsekvenserna av att inte ha sitt fordon trafikförsäkrat innebär stora orättvisor. Den som brukar ett avställt, oförsäkrat fordon kommer betydligt lindrigare undan än den som bara glömt att ställa av fordonet. Denna tingens ordning saknar all logik och proportion anser motororganisationen FMK.

Annons
Orimligt. Om föraren, som ofta också är ägaren, skadas i ett oförsäkrat fordon har denne rätt till samma ersättning från trafikförsäkringen som om fordonet hade varit försäkrat, skriver Bengt Wiktorsson. foto: scanpix

Trafikförsäkringen är obligatorisk. Det innebär att den som har ett fordon som inte är avställt måste ha fordonet trafikförsäkrat. Om ägaren försummar sin trafikförsäkringsplikt ger trafikskadelagen försäkringsbolagen rätt att genom Trafikförsäkringsföreningen ta ut en avgift för varje dag som fordonet är oförsäkrat.

För en ”vanlig” personbil är avgiften för närvarande 104 kronor per dag. För en motor-cykel vars motor har en slagvolym större än 125 kubikcentimeter är avgiften 273 kronor per dag. På en månad blir det således drygt 3 000 kronor för en personbil och drygt 8 000 kronor för en motorcykel. Avgiften kan tas ut så länge som fordonet är oförsäkrat och inte ställts av. Någon tidsgräns eller tak för det belopp som kan bli aktuellt finns inte. Totalsumman kan därför uppgå till tiotusentals kronor, ibland mer än så.

Den som väljer att bruka sitt fordon utan att ha det trafikförsäkrat kan dock komma betydligt billigare undan. Om fordonet är avställt och brukas ändå är det givetvis ett lagbrott, men det anses inte vara grövre än att det renderar i endast några hundralappar i böter – några summor i nivå med vad som kan bli följden av att ha ett påställt fordon oförsäkrat kan det alltså inte bli tal om.

Dessutom hör det till saken att om föraren i det oförsäkrade fordonet, som ofta också är ägaren, skadas i ett oförsäkrat fordon har denne rätt till samma ersättning från trafikförsäkringen som om fordonet hade varit försäkrat.

FMK anser att det är orimligt att den som använder ett avställt fordon och struntar i trafikförsäkringen inte får känna av en mycket strängare sanktion än vad som är fallet i dag. Ett förslag är att låta den som ertappas i tra-fiken med ett oförsäkrat och avställt fordon får finna sig i att fordonet helt eller delvis, till exempel till ett värde av 10 000 kronor, förverkas till staten. Det skulle då sannolikt inte anses vara lika lockande att köra oförsäkrat. En annan effekt skulle säkerligen bli att påträffade oförsäkrade och avställda fordon med trafiksäkerhetsbrister kunde tas ur trafik.

Samtidigt är det motiverat att se över dagens regler om sanktioner mot ägare till oförsäkrade påställda fordon. Det borde finnas en övre gräns för den avgift som tas ut – kanske 10 000 kronor kan vara skäligt. När den gränsen har passerats skulle fordonet ställas av automatiskt. Om det därefter brukades skulle det kunna förverkas, helt eller delvis. En sådan ordning skulle förhindra att en privatpersons skuld för obetalda trafikförsäkringsavgifter blir så höga att de spolierar den enskildes ekonomiska situation för lång tid.

Nuvarande regelsystem för trafikförsäkringen innehåller flera uppenbara svagheter. FMK har tidigare påtalat att trafikförsäkringen i nuvarande utformning i praktiken gynnar rattfyllerister. Förhoppningarna ställs nu till att trafikförsäkringsutredningen, när den i december skall redovisa sitt uppdrag, presenterar lösningar på de brister i nuvarande ordning, som i vissa fall leder till helt orimliga konsekvenser.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons