Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folket får betala notan!

Annons

Skatteväxlingen inom drivmedelsområdet är ingen skatteväxling utan en fiskal åtgärd riktad direkt mot folket. Det är uppenbart att socialdemokraterna godtagit miljöpartiets balansakt i budgetuppgörelsen.

Det är naivt att utgå från att bränsleförbrukningen skulle bli nämnvärt lägre med en prishöjning för näringslivets transporter. Sannolikt väljer lastbilsåkaren eller taxin redan i dag den kortaste transportsträckan. Enbart dieselskatten har höjts med 71 öre per liter plus moms sedan år 2000.

Hårdast drabbas de som är direkt beroende av bilen eftersom de inte har några andra alternativ. För västmanlanlänningarna innebär detta en ökad skatt om 61,138 miljoner kronor. Därutöver ska läggas den extra ordinära moms som drabbar drivmedelspriset genom det höjda oljepriset under året.

Detta motsvarar, i ett nationellt perspektiv, 100 miljoner kronor i månaden. Vad får den bilberoende tillbaka av den skatten? För näringslivets transporter innebär kostnadsökningen i Västmanland cirka 50 miljoner kronor. Jag anser inte att detta förfarande når målsättningen om en grön skatteväxling.

För att en grön skatteväxling, för att få en hållbar utveckling, måste vi satsa på och stimulera fram miljövänliga alternativ. Tyvärr är alternativen få och de som finns utsätts för hård beskattning och de saknas stimulanser för alternativa val.

En snabb och framkomlig väg för att uppnå en skatteväxling värd namnet, och för att de som har behov av bilen inte drabbas, måste vi satsa på alternativa miljövänliga bränslen. Etanol är den snabbast framkomliga vägen.

Det finns planer att starta ytterligare en etanolfabrik och den bör lokaliseras till Västmanland. Vi behöver dessutom ytterligare etanolfabriker, fördelade över hela landet för nå dubbel miljöeffekt av satsningen. Centerpartiet föreslår en sådan utveckling och vill ge ett skatterabatt på 10 000 till de som väljer att köpa en bil som drivs med etanol. Med en sådan inriktning når vi en reell grön skatteväxling.

Det som regeringen, tillsammans med stödpartierna, nu kallar för skatteväxling, är bara verksam på så sätt att den ökar det samlade skattetrycket på befolkningen. Jag tycker dessutom att det är ett direkt övergrepp mot alla som är i stort behov av sin bil.

Jörgen Johansson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons