Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Före detta skolkare: Alla elever har rätt att bli sedda

Anders Caringer och Lena Schilström på Västerås Pedagogiska idéforum försöker svartmåla förslag på att skärpa krav på skolkare genom att osmakligt koppla dem till 1700-talsrasism.

Annons

De skriver att "blotta tanken" på att skolkare skulle lida av särskilda problem som inbjuder till särskilda lösningar "leder ofrivilligt tankarna till 1700-talets Upplysningstid som bland annat beskrev svarta människor som listiga, lata, slarviga och styrda av nycker."

Sannerligen, har man nöd på argument kan låga grepp agera tjänliga substitut.

Caringer och Schilström vänder sig mot kategoriska lösningar, och detta ska de ha all heder för. Ingen vill ha ett samhälle där en persons grupptillhörighet tar företräde framför hans eller hennes individuella behov. Individen ska självklart sättas i centrum, inte minst i skolan som är satt att fostra starka och självständiga individer.

Men en förutsättning för att skolan ska kunna se individernas behov är väl ändå att individerna infinner sig på lektionerna? Det finns väl ingen motsättning mellan att förbjuda skolk och att utforma undervisningen så att den sätter individen i centrum?

Caringer och Schilström skriver att skolk alltid är ett symtom, "precis som feber, nedstämdhet, magont eller huvudvärk". Det ligger mycket sanning i det. Men på vilket sätt fortsatt skolk skulle hjälpa mot de djupt rotade problemen framgår inte av deras resonemang. Istället nöjer debattörerna sig med att lägga fram bombastiska fraser om "detta idisslande av tvång, lagar och hårdare tag. 40-talsläraren, kräket och despoten, Caligula vänder sig nog vördnadsfullt i sin grav och fortsätter le hånfullt."

Om Caringer och Schilström verkligen är uppriktiga om att skolan ska vara en plats där alla elever blir sedda och deras individuella behov sätts i centrum borde de även hålla med ingen får falla genom stolarna. Att tillåta skolk hjälper väl ingen, allra minst skolkarna själva.

Istället för att dra bekväma paralleller till rasism och Caligula bör man diskutera hur skolan bäst kan utforma en undervisning som kommer alla till del.

Markus Göransson

före detta skolkare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons