Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förintelsen är ingen "filosofisk" fråga

Annons

Anledningen till att Tyskland vill införa ett förbud i EU mot förnekande av Förintelsen är den ökande antisemitismen i hela Europa. Detta har undgått Thure Jadestig, som i en debattartikel den 24 mars blandar folkmord och gör en pseudofilosofisk utläggning om sanningsbegreppet.

Den mer än tusenåriga antisemitismen kulminerade 1941-45 i ett systematiskt försök att förinta den judiska befolkningen i det tyskockuperade Europa.

Detta brott är unikt i historien, eftersom målet var utrotande av ett helt folk. Av sex miljoner mördade judar var 1,5 miljon barn.

Antisemitismen breder åter ut sig i dagens Europa. Nynazister och extremvänstern söker i allt högre grad kontakt med islamister.

Deras gemensamma nämnare är judehatet och ute i Europa varnar man för en symbios mellan europeisk och islamisk antisemitism.

Även i Sverige är detta märkbart. Historikern Mikael Tossavainens studie från 2003 om antisemitism i storstädernas invandrartäta förortsskolor förtegs av medierna och den som på offentlig plats bär en judisk symbol utsätter sig för en risk.

Iran arrangerade nyligen en Förintelsekonferens för allehanda förnekare. Denna fördömdes officiellt av alla EU-länder, utom Sverige.

Häpnadsväckande, då Sverige på Göran Perssons initiativ ordnade en Förintelsekonferens år 2000.

Genom att förringa Förintelsen förloras immunitet mot antisemitismens yttersta konsekvens i en tid, när judehatet åter frodas. Detta inser Tyskland och därför straffbelägger man förnekande av Förintelsen.

Att just Tyskland är föregångaren kan bero på att man bearbetat mörka inslag av sin historia till skillnad från Sverige, som med sin livliga handel med Nazi-Tyskland möjligtvis bidrog till en förlängning av andra världskriget.

Örjan Kättström

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons