Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förskollärare: Föräldrarna viktigast för barnen

Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet, hävdar att kvalitén i förskolan äventyras om ett vårdnadsbidrag införs.

Annons

Inte nog med att hon så öppet underkänner föräldrars egen kompetens och betydelse, det är heller ingen ände på alla de katastrofer som drabbar de barn som inte åtnjuter tid i den svenska förskolan.

Det mest anmärkningsvärda i svensk barnomsorgs- och skolpolitik är att man aldrig, efter mer än 30 års experimenterande, har gjort en ordentlig utvärdering av förskolan. Preisz hävdar att förskolan är en nödvändig grund för fortsatt skolgång. Hur kommer det sig då, med så hög andel barn som går i förskolan, att vi inte ser bättre resultat i skolan? Det finns inte några

belägg för att förskolan främjar ett barns totala utveckling. De eventuella kognitiva fördelar som man kunnat påvisa för barn som börjat tidigt i förskola, har efter några år försvunnit, och deras kamrater har kommit ifatt.

Däremot har andra länders betydligt mer omfattande studier visat, att tidig förskoledebut och långa dagar i förskolan leder till något ökade beteendeproblem hos barnen. Detta gäller även i förskolor av god kvalitet, jämförbara med svensk förskola eller bättre. Ja, det finns faktiskt andra länder som har betydligt högre krav när det gäller storlek på barngrupp och personaltäthet. Vi är inte alltid bäst i världen.

Framför allt är det mycket oroväckande med de signaler svenska föräldrar får om att de inte själva kan förmå stimulera sina barn tillräckligt för en normal och god utveckling. Föräldrar har en alldeles unik förståelse, kunskap och kontakt med sitt barn. Det är kärleken och den nära relationen som är den absolut viktigaste pedagogiska insatsen under barnets tidiga barndom.

Både förälder och barn som delar en vardag ihop brukar i samspel med varandra förstå när det även krävs att barnet får träffa jämnåriga kamrater. Hemmaföräldrar brukar

ofta vara särskilt angelägna om sociala kontakter, både för sin egen del och för barnets. Allt behöver inte ske i institutionens tvivelaktigt varma famn. Egna kontaktnät kan räcka långt, och även öppen förskola och parklek är utmärkta mötesplatser, där man som förälder kan vara delaktig i sitt barns socialiserande. Tyvärr har de fått stryka på foten när alla tillgängliga resurser gått till heltidsförskolan.

Låt oss få den lilla öppning till valfrihet som vårdnadsbidraget innebär! Formerna för detta lilla föräldraarvode kan vi gemensamt arbeta för att förbättra med tiden. Det viktiga är att det kommer alla till del som så önskar. Det är mycket olyckligt att det inte införs i hela Sverige, men den kommunala varianten är bättre än ingenting.

Föräldrar, låt er inte nedslås av Lärarförbundets ordförande! Skolan äger inte era barn. Ni är viktigast, glöm aldrig det!

Karin Yngman

Blomstermåla

förskollärare och

ledamot av Haros riksstyrelse

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons