Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Först en rejäl satsning ¿på spårburen trafik

Annons

Västerås har en unik kompetens när det gäller järnvägskunnandet. Det är bara en handfull länder utöver ¿Sverige som behärskar hela kedjan ifrån planering till att bygga kompletta trafik-¿system, inklusive fordon.

Låt oss nu ta vara på dessa resurser och bygga ut järnvägar och kollektivtrafik över hela Sverige.

Att lägga alla investeringar i en korg för att åka oerhört fort några korta sträckor som Ostlänken och mellan Borås-Göteborg, gynnar inte alls uppbyggnaden av ett hållbart transportsystem. Sådana satsningar låser in oss i 100 miljarders projekt som vi inte har råd med.

Folktäta länder som Frankrike, Japan och Kina har satsat nästan hela sin budget på att bygga ut ett höghastighetssystem på bekostnad av andra nödvändiga investeringar i transportarbetet. Om man jämför olika länders trafikarbete så ser man konsekvenserna av en sådan politik.

Persontransporter ¿i procent:

Schweiz, väg 80, järnväg 16, flyg 4, EU väg 83, järnväg 8 , flyg 9, Japan väg 63, järnväg 30, flyg 7, USA väg 89, järnväg 0,1, flyg. 11. Sverige, väg 84, järnväg 9, flyg 7.

Godstransporter ¿i procent:

Schweiz, väg 46, järnväg 54, fartyg 0, EU, väg 78, järnväg 15, fartyg, 7, Japan väg 94, järnväg 6, fartyg 0, USA väg 37, järnväg 53, fartyg 10, Sverige, väg 63, järnväg 33 (inklusive Malmbanan) ¿fartyg 4.

Några länder har lyckats bygga upp ett hållbart transportsystem som USA och Schweiz, där merparten av godstrafiken går på järn-¿vägar. Men ute i Europa ser det dystert ut.

Trots en enorm satsning på höghastighetståg så utförs det mesta transportarbetet på igenkorkade motorvägar.

För att klara den nödvändiga framtida omställningen måste Europa kraftigt öka kapaciteten på järnvägarna. Persontrafiken på järnväg måste öka med en faktor sex och godstrafiken med en faktor fyra.

Därför är vi gynnade i Sverige genom att vi har en teknik att både åka fort (upp till 300 km/tim) och frakta gods på samma spår. Låt oss vara rädda om detta unika kunnande som växt fram genom ett långt samarbete med brukare och svenska företag.

Bygg inga speciella höghastighetsbanor utan satsa alla resurser på att bygga ut järnvägen så att vi både kan åka fort och frakta gods på nya banor över hela Sverige och samtidigt öka sysselsättningen i svensk järnvägsindustri.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons