Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

FP: Fortsatt satsning på läsa-skriva-räkna i skolan

Annons
Grunden till allt. I den nya lärarutbildningen, som startar nästa höst, återkommer lågstadieläraren. Därmed sätter vi fokus på barnens baskunskaper, skriver debattörerna.

Svenska elever har under en lång tid uppvisat allt sämre kunskapsresultat i basämnen, inte minst i matematik. Det visar olika undersökningar som även har bekräftats av Skolverket.

Att resultaten sjunker inom viktiga områden inom naturkunskap och matematik har vi också sett i de lokala uppföljningarna för Västerås och det är oroande. Den negativa utvecklingen nationellt gäller både pojkar och flickor, lågpresterande och högpresterande elever. Även läsförståelsen har blivit sämre, vilket är väldigt oroväckande med tanke på att Sverige ofta tillhört de bäst presterande länderna.

Folkpartiet och regeringen har påbörjat en totalreformering av skolan. En av de viktigaste förändringarna är att vi gör oss av med den socialdemokratiska lärarutbildningen som inte gav tillräckligt djupa ämneskunskaper. I den nya lärarutbildningen, som startar nästa höst, återkommer lågstadieläraren. Därmed sätter vi fokus på barnens baskunskaper.

Folkpartiet vill fortsätta stötta kommuner och skolor att stärka arbetet med elevernas basfärdigheter. Hittills har regeringen satsat uppemot en miljard kronor i läsa-skriva-räkna-garantin. Mer pengar är givetvis inte svaret på alla problem. Riksdagen kommer nu att besluta om ytterligare 650 miljoner kronor, en satsning som ger möjligheter att stödja eleverna bättre, till exempel genom att anställa fler speciallärare.

Statsbidraget är frivilligt, men kommuner som önskar ta del av det måste leva upp till regeringens krav. Västerås har sedan 2008 avsatt kommunala medel, men också tagit del av den statliga satsningen. Det är helt avgörande att Västerås fortsätter denna prioritering om vi ska lyfta våra resultat, fokus måste fortsatt vara på svenska och matematik i grundskolans tidigare år. Men vi måste också fortsätta arbetet med att säkra lärarkompetensfrågan, ett arbete som vi tog initiativ till 2009.

Den främsta målgruppen är lågstadielever som riskerar att missa skolans mål. Även äldre elever med behov av stöd ska ta del av denna satsning. De skriftliga omdömena och de nationella proven i årskurs tre gör det möjligt att tidigt upptäcka kunskapsluckor och sätta in stöd till elever som halkar efter. När en elev bedöms vara i behov av extra mycket hjälp ska ett åtgärdsprogram utarbetas. Stödet ska ges till elever i både kommunala och fristående skolor.

Elever behöver arbetsro, särskilt de som inte får så mycket stöd hemifrån. Därför ser Folkpartiet och regeringen till att återupprätta kunskapsskolan. Genom att sätta in rätt stöd vid rätt tidpunkt kan elever som hamnar på efterkälken komma ikapp sina klasskamrater. Samtidigt ska vi stimulera elever som snabbt når kunskapsmålen.

Det är så vi lägger grunden för ett kunskapssamhälle, fler ska lämna grundskolan med godkända resultat och färre ska hoppa av gymnasieskolan. Så förebygger vi också att fler unga hamnar i arbetslöshet.

Roger Haddad

riksdagsledamot (FP) för Västmanlands län,

ledamot av utbildningsutskottet

Ragnhild Källberg

gruppledare (FP) i Västerås kommunfullmäktige

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons