Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fritidspedagoger: Ska skolan stärkas behövs satsningar på fritidshemmen

Annons

Om Roger Haddad (FP) önskar diskutera nedmonteringen inom skolväsendet så är det tvivelsutan fritids-hemmen som har tagit den värsta smällen.

De senaste tio åren har gruppstorlekarna exploderat medan personalstyrkan har halverats. Resurser ämnade för fritis har styrts till skola och lokaler som ofta inte är ändamålsenliga.

Ändå har färre personal fått ökade krav att erbjuda en läroplansstyrd trygg verksamhet med hög kvalitet, liksom förskolan och skolan. Men här sviker Folkpartiet barnen trots flera larmrapporter.

Fritidshemmet är den pedagogiska lärmiljö som många skolbarn i åldrarna 6-12 tillbringar mest tid i och vars verksamhet(i skollag kallad under-visning) inbegriper bland annat matematik i många olika praktiska former.

Bakning, byggprojekt, lek eller annat skapande där klassrummets räknekunskaper kommer till konkret nytta, synliggörs, repeteras, befästs, får liv och relevans.

Lärande slutar inte med skolklockan. Det är utanför matteboken som förmågorna ska komma till nytta för äkta förståelse och bättre utveckling.

Fritis är också en dominerande social arena där mycket mobbnings-förebyggande arbete kan utföras. Så det finns en stor kapacitet i fritidshemmen att bidra till bättre skol-miljö och skolresultat som kan utnyttjas endast om personalen har rätt kompetens.

Haddad är orolig att lärarlegitimationen urvattnas, men fritidspedagog-utbildningen har varit en lärarutbildning på högskolenivå sedan 1977 och inriktad mot arbete även under skoltid under många år.

Tvärt om blir det Folk-partiets okunniga uteslutande av fritidspedagoger som bidrar till urvattnandet genom att inte tillerkänna pedagogiskt arbete ett värde, att på lösa grunder upphäva en akademisk utbildning riktad mot en läroplansstyrd verksamhet i skolväsendet.

Just när behovet av utbildad personal är som störst blir barnens utveckling lidande av en sämre, otrygg verksamhet och kommuners ekonomi och inte kvalitet blir vägledande.

Det finns inga vattentäta skott mellan skola och fritidshem. Det är samma barn i samma lokaler. Om det ena utarmas påverkar det oundvikligen det andra.

Det är dags för Folkpartiet att inse detta annars slutar skolreformen i ett tomt politiskt poserande.

Stärk skolan – satsa på fritidshemmen!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons