Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gäddeholm är som ett slukhål

Då och då uppstår slukhål i marken runt om i världen.

Annons

Nyligen öppnad sig ett jättelikt slukhål inne i Corvettemuseet i den amerikanska delstaten Kentucky och åtta bilar försvann ner i hålet.

Här i Västerås har det uppstått ett slukhål i stadens ekonomi. Ett slukhål som dränerar våra tillgångar och som ligger öster om flygplatsen.

Slukhålet uppstod när Socialdemokraterna självsvåldigt köpte Gäddeholm. Vi varnade redan vid köpet för framtida kostnader.

Köpet av Gäddeholm har medfört att Västerås stad tvingats investera i en ny väg från Irsta till Limsta. Den kostar närmare 62 miljoner kronor. Planläggning pågår av nästa etapp från Limsta till Gäddeholm. Beräknas kostnad 60 miljoner kronor.

Ett planprogram är under framtagning för en fortsättning av vägen från Gäddeholm till Harkie. Denna vägsträckning är lite beroende på dragning kostnadsberäknad till mellan 60 och 100 miljoner kronor. Totalt kommer dessa vägar att kosta staden över 200 miljoner konor.

Det har byggts flera gång- och cykelvägar, en badplats och en marina. Som lök på laxen ska det investeras närmare 50 miljoner kronor i en ny ladugård.

Det blir långt över 300 miljoner kronor i investeringar i infrastruktur och ladugård. Varje ny bostad kan kanske bidra med 100000 kronor till dessa investeringar när övriga exploateringskostnader betalats. Det måste då byggas över 3 000 bostäder för att täcka dessa investeringar.

Hittills har det byggts mindre än 50 bostäder så det lär ta tid innan 3 000 bostäder byggts. Sedan väntar tunga investeringar i förskolor med mera.

Slukhålet kommer att finnas kvar och andra investeringar, får stå tillbaka, som till exempel gång- och cykelväg till Tidö-Lindö.

Men staden drabbas även av andra kostnader. Vi har antagit som mål att det totala bilåkandet inte får öka i Västerås.

Därför måste Gäddeholm få kollektivtrafik och den kommer på grund av få resenärer att gå med stora underskott under lång tid. Även med kollektivtrafik leder boende i Gäddeholm till ökat bilåkande jämfört med mera centralt boende.

Men om det totala bilåkandet inte får öka, vilka ska då minska sitt bilåkande till förmån för de boende i Gäddeholm? De som bor på Rönnby? Eller de på Skälby?

Exploateringen av Gäddeholm medför att produktiv skogsmark tas i anspråk för vägar och tomter. Det går stick i stäv med riktlinjerna i den nyligen antagna kommuntäckande översiktsplanen som anger att produktiv åker- och skogsmark ska bevaras.

Det första området Herrgårdsängen blir ett mer eller mindre renodlat småhusområde. Det går stick i stäv med att skapa områden med bostäder av olika typer och med inslag av verksamheter.

Hur kan Miljöpartiet villigt medverka till exploateringen av Gäddeholm, då den i alla stycken strider mot de principer som De gröna annars hävdar?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons