Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gärna fler aktörer i kollektivtrafiken

Annons

Det är bra att folkpartiets Bengt-Åke Nilsson och Ragnhild Källberg (VLT 24 maj) håller med om min ofta upprepade beskrivning av problemen med tågtrafiken. Det är också bra att de håller med mig om att vi måste ha en bredare samsyn kring trafikfrågorna i Stockholm - Mälarregionen.

Men när jag läser Bengt-Åke Nilssons och Ragnhild Källbergs debattinlägg känns det som om de inte alls har följt med i mina många inlägg om tågtrafiken i Stockholm - Mälarregionen. Vid flera tillfällen har jag som exempel betonat att jag ställer mig positiv till flera aktörer inom kollektivtrafiken i Stockholm - Mälarregionen. Detta stöds även av socialdemokraterna i Västerås liksom av det socialdemokratiska partidistriktet i Västmanland.

Eftersom de båda folkpartisterna tycks ha missat vad jag sagt upprepar jag dock gärna vad jag vill ska göras för att vi ska få en trygg, säker och prisvärd kollektivtrafik som svarar mot växande behov i det längre perspektivet.

För det första måste Citybanan och Mälartunneln i Stockholm förverkligas så snart som möjligt. I början av maj kom också det glädjande beskedet att en uppgörelse är klar om en tågtunnel genom Stockholm. Det är mycket bra att tågtunneln nu kommer till genomförande. När den är klar blir det bättre förutsättningar för framtidens tågtrafik. För Mälarbanans del måste vi även arbeta för att lösa problemet med spårkapaciteten från Kallhäll till Tomteboda/Karlberg.

För det andra måste staten ta ett ökat ansvar för den mellanregionala tågtrafiken. Det gäller även ett finansiellt ansvar. Om trafikhuvudmännen ensamma ska ansvara för den mellanregionala trafikens utveckling blir det bara den trafik som täcker sina egna kostnader som kommer att genomföras och utvecklas. Detta är ett krav som jag även förde fram vid den socialdemokratiska partikongressen hösten 2005.

För det tredje måste vi sträva efter en bredare samsyn och samordning i Stockholm - Mälarregionen om trafikfrågorna. Genom ett ökat gemensamt agerande får vi bättre möjligheter att påverka trafikutbudet, tidtabeller, taxor etcetera. Mot bakgrund av hur SJ sköter trafiken vore det även välgörande med fler aktörer som utför trafiken. Ska pendlingen bli intressant för flera, i synnerhet för kvinnor, måste kostnaderna därtill ned till en rimlig nivå. Taxesättningen måste därför ses över, göras mer rättvis och samordnas bättre inom regionen.

För det fjärde är det nu hög tid att utveckla ett nytt och framtida transportsystem som möter Sveriges växande behov av snabba, effektiva, säkra och miljövänliga transporter. Detta handlar om ett långsiktigt perspektiv. Som läget är just nu tycker jag dock att det inte råder någon tvekan om att det är dagens aktör SJ som måste ta ansvar för den tågtrafik som företaget bedriver i dag. Tiotusentals resenärer är i nuläget beroende av SJ för att ta sig från punkt A till B. Därför är det ett helt berättigat krav gentemot SJ att företaget ser till att dagens tågtrafik fungerar godtagbart. Det borde även Bengt-Åke Nilsson och Ragnhild Källberg kunna hålla med om.

Ulla Persson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons