Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Göran Kihl: Skyll inte på ”Mig äger ingen”

Annons

I VLT:s reportage om Teater Västmanlands ekonomiska kris skjuts skulden på teaterns produktion ”Mig äger ingen”. Varje föreställning går med förlust sägs det. Och läsaren bibringas uppfattningen att teatern för varje föreställning som spelas går allt närmare en ekonomisk kollaps.

Så är det naturligtvis inte. Pjäsen har hittills gått för utsålda hus och intresset för kvarvarande föreställningar tycks bara öka. Varje föreställning som vi spelar ger en bra nettointäkt till teatern och är tvärtom ett stort tillskott i teaterns ekonomiska situation. Vi hade högt ställda förväntningar på en succé den här gången, men verkligheten har redan överträffat förväntningarna.

Men av de reaktioner vi fått på VLT:s reportage kan man ana att många inte riktigt förstår hur en teater arbetar. När vi spelar en föreställning så finns det ingen på scenen som avlönas med ett gage för kvällen. Så fungerar det på en konsert men inte på en teater.

De medverkande består av skådespelare och teknisk personal på Teater Västmanland. De flesta är fast anställda på teatern. Andra anställs på längre eller kortare tid med månadslön och arbetsvillkor som andra yrkesgrupper i samhället.

Därför är det betydelsefullt att vi under spelperioden spelar föreställningen så mycket som arbetstidsavtalen tillåter, vilket innebär fem dagar i veckan. En utmaning i sig, att fylla vår fina teater med nästan 2000 besökare vecka efter vecka. Med ”Mig äger ingen” ha vi tagit den utmaningen och lyckats.

Nu har snart 18000 personer sett eller bokat biljetter till ”Mig äger ingen” och vi är oerhört stolta över att vi har givit Västerås en föreställning om Västerås som inte bara hyllats samfällt av landets teaterkritiker utan som framförallt har älskats av sin publik.

Teaterförbundet avdelning 14 hade gärna sett att föreställningen fått fortsätta att spela även efter jul inte minst av kulturpolitiska skäl. Vi vet att vi med ”Mig äger ingen” redan har nått människor som aldrig tidigare satt sin fot på Västerås Teater. Det är kanske första gången de ser teater överhuvudtaget. Det är klart att ju längre vi hade haft möjlighet att spela föreställningen desto mer ny publik hade vi nått.

Teater är emellertid ingen ekonomisk vinstaffär om nu någon trodde det. Det är det inte i storstäderna och ännu mindre ute i landets regioner. Teater Västmanland är resultatet av ett kulturpolitiskt beslut att sprida teatern utanför storstaden. I det beslutet ryms också vår rätt att förvänta oss lika hög konstnärlig kvalitet på det som ges från scenen, på scenografi, kostymer och teknik som på Dramatens eller Stadsteaterns föreställningar i Stockholm.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons