Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gröna bilister: Har Motormännen missat miljöbilsboomen?

Annons

Var tredje ny bil är miljöbil. Omställningen går så snabbt att medier, politiker och intresseorganisationer vallfärdar från hela världen för att lära sig och ta efter. Ändå kräver Motormännens vd Maria Spetz att "Nu får det vara slut på miljöstrulet!" Vad vill Spetz uppnå, och har hon med sig sina medlemmar på att svartmåla världens snabbaste omställning till grön bilism?

Spetz är välkommen till miljöfrågorna, men bidraget blir tyngre om Motormännen faktiskt ångrat sitt mångåriga motstånd mot katalysatorn och blyfri bensin, att de polisanmälde Växjö kommun när de skaffade sin första miljöbil och att de med näbbar och klor försökte stoppa införandet av trängselavgifter. Har Spetz slutligen förstått att etanolen inte hotar regnskogen, vilket hon nyligen skrev i den egna medlemstidningen?

På Motormännens hemsida anges att "Vi har med framgång avvisat olika utspel om dubbdäcksavgifter" - är Spetz fortsatt stolt över att hon förhindrat ett effektivt sätt att få renare luft i storstäderna? Motormännen anger att "kravet är sänkt bensinskatt med två kronor litern", medan alla partier enats om att en höjning är nödvändig för att klara klimathotet. Motormännen står ensamma på antimiljöbarrikaderna.

Motormännens förslag är få, otillräckliga och faktamässigt skakiga. "Leverera en enhetlig och nationell miljöbilsdefinition" slår in öppna dörrar eftersom en utredning redan tillsats med det uppdraget och nästan alla kommuner har redan anslutit sig till Vägverkets definition. "Inrätta ett bilmiljöcentrum" för att ge "råd om allt som rör bilrelaterade miljöfrågor" vore slöseri med skattemedel - arbetet görs utmärkt av Naturvårdsverket, Vägverket, Konsumentverket och ideella trafikantorganisationer.

Förslaget "Hjälp oss förändra EU-lagstiftningen så att Sverige kan öka etanolinblandningen i bensin och RME i diesel" är fel i sak; Sverige driver etanolfrågan sedan länge medan låginblandningen i diesel inte regleras av EU utan är en fråga för riksdagen.

Förslaget att stimulera föryngring av bilparken "genom generösa rabatter" innebär att det ska bli billigare att köpa ny bil, fast fler bilar på vägarna varken löser trafiksäkerheten eller klimatproblemen.

Spetz förslag om en fullskalig provanläggning för framställning av syntetisk diesel ur svensk skogsråvara är också märkligt - varför ensidigt låsa fast sig vid en teknik och inte låta den som levererar störst klimatnytta till ett bra pris vinna?

Men låt oss tolka Motormännen välvilligt. Det tar tid att vända en stor och konservativ organisation, och miljöfrågorna lär man sig inte över en natt.

Mattias Goldmann

Gröna Bilister

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons