Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gröna bilister: Kommunen avgör elbilsomställningen

Annons

Under juni och juli besökte Elbilsrekordet över 40 kommuner och granskade drygt 100 kommuner till. Resultatet är entydigt: kommunerna har nyckeln till omställningen till avgasfri bilism.

Det är viktigt att kommunen tidigt skaffat en elbilsflotta själv, dessutom av en rad olika märken. Det får igång marknaden lokalt, gör att man ser elbilar i stadsmiljön och ger om tre-fyra år bra begagnade elbilar på marknaden. Här är Helsingborg goda förebilder, som verkligen banat väg för elbilarna lokalt.

Allt fler kommuner hyr ut sina bilar kvällar och helger, för att få en liten intäkt när bilarna annars skulle ha stått still, och samtidigt minska det totala bilbehovet eftersom många behöver bil just kvällar och helger. Falun är först att se till att allmänheten kan hyra elbil, alltifrån någon timme till flera veckor, och därmed testa om tekniken funkar för de egna behoven.

Vindkraften byggs ut snabbt i stora delar av landet, vilket ger goda förutsättningar att faktiskt köra elbilar utsläppsfritt. Många lokala energibolag ser till att elen till elbilarna är 100 procent förnybar och lokalt producerad, men på alltför många håll finns det fortfarande ”fulel” i uttagen.

En elbils räckvidd begränsas framför allt av laddtiden – kan man ladda den nästan lika snabbt som en fossilbil kan tankas, är räckvidden också jämförbar. Därför är det mycket ledsamt att det i nuläget bara finns två snabbladdningsstationer för elbilar i hela Sverige, i Östersund och på Arlanda. Alla kommuner med ambitioner inom avgasfri bilism bör etablera snabbladdning i höst eller 2012.

Regeringens ”supermiljöbilspremie” införs först 2012 och gäller bara privat-personer, trots att den tidiga marknaden för elbilar finns hos kommuner, miljö-engagerade företag och energibolag. Därför har Östersund redan nu infört en egen elbilspremie, för alla. Andra kommuner bör ta efter.

I debatten ställs ibland eldrift mot andra förnybara drivmedel. Särskilt för kommunerna, som har monopol på insamling av hushållsavfallet som kan bli biogas, är det viktigt att istället se dem som kompletterande. Alla vettiga förnybara drivmedel är nödvändiga delar i att ersätta de fossila drivmedlen.

I år var Östersund Elbilsbästa kommun, med Falun, Gävle, Helsingborg och Umeå som finalister. De har alla ett bitvis imponerande arbete för avgasfri bilism, och har alla kommit många resor längre än regeringen. Men alla har också hemläxa kvar att göra, vilket öppnar för att en helt annan kommun kan bli Elbilsbästa kommun 2012. Vilken?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons