Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gröna bilister: Låt Västerås trafikantvecka gälla hela året!

Annons

Västerås är en av 44 kommuner i Sverige som firar trafikant- eller mobilitetsveckan, för att ställa om trafiken i hållbar riktning. Men vad händer när veckan är över?

Alltför ofta ses trafikantveckan som en isolerad händelse. När den är över samlar man in banderollerna, de tomma kak-burkarna och de överblivna cykelkartorna och fortsätter som vanligt. Och den euro-peiska samordningen, med stöd av EU-kommissionen, begär inte mer än så.

Därför måste vi höja ribban själva. Vi föreslår Västerås och övriga 43 kommuner fem punkter för trafikantvecka hela året:

Inte bilen under milen. De korta bilresorna står för en oproportionerligt hög andel av bilens klimat- och hälsopåverkan och är överrepresenterade i olycksstatistiken. Hälften av alla bilresor är under fem kilometer långa, 70 procent under en mil. Kan vi ersätta många av dessa med kollektiv-trafik, cykel och gång så får vi bättre miljö, färre trafikskadade och bättre folkhälsa. Sjukgymnasterna och Gröna Bilister har lanserat kampanjen och tänkesättet Inte bilen under milen. Västerås och andra kommuner är välkomna att ansluta sig!

Skolskjuts, nej tack. Det blir allt vanligare att skjutsa till skolan, ofta med motivet att "alla andra gör det". Därför behöver kommunen, skolornas rektorer, lärare, föräldrar och barn gemensamt besluta att vi inteaccepterar onödigt bilskjutsande till skolan. Det får stor miljöeffekt eftersom många föräldrar som idag fortsätter med bilen efter skolavlämningen skulle få ett nytt incitament att ta bussen eller cykeln.

Distansarbete, ja tack. Pratet om att minska vårt resande gör många oroade, eftersom man direkt tänker på semesterresan med familjen eller vännerna. Men låt oss börja med de onödiga resorna i vardagen, som lika gärna kan ersättas med videokonferenser, telefonmöten eller distansarbete. Den som jobbar hemma en dag i veckan minskar sina arbetsresor med 20 procent, sparar pengar och får mer gjort. Kommunerna som arbetsgivare bör underlätta och stimulera distansarbete, för klimatets och arbetsresultatets skull.

Nytt trafiksäkerhetsmål. Kommuners mål för trafiksäkerhetsarbetet handlar nästan alltid om hur många som dör och skadas i trafiken. De som dör och skadas i trafiken finns inte med, trots att de är tiofalt fler. Om Västerås och andra kommuner jämställer all trafikdödlighet, oavsett om det var stötfångaren eller avgasröret som orsakade döden, så blir det självklart att inte lösa trafikdödligheten med mer asfalt utan genom att underlätta för folk att låta bilen stå.

Företagssamarbete för grönare bilism. När miljöbilspremien infördes, försvann möjligheten för kommuner att delfinansiera privatpersoners miljöbilsinköp. Företagen kan dock fortsatt stimuleras, och det bör Västerås och andra kommuner göra - samtidigt som mindre företag informeras om vilka miljöval de kan göra och följer upp det med att lyfta fram särskilt duktiga företag.

Engångsinsatser eller året runt-politik som kraftfullt minskar bilismens klimat-påverkan, hälsoeffekter, buller och trafik-olyckor? Det är dags för Västerås att välja väg!

Mattias Goldmann

Gröna Bilister

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons