Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Haddad försvarar lärarlegitimationen

Annons

Anders Härdevik (VLT 25/6) tror inte att lärarlegitimationen löser skolans problem, det har jag inte påstått. För första gången kan vi på nationell nivå reglera att personal som undervisar har lärarexamen och är utbildad för rätt årskurs samt har ämnesbehörighet för att få en fast tjänst och kunna sätta betyg. Dessa krav är nya.

Vi är medvetna om problemet med obehöriga lärare, men det betyder inte att vi ska sluta skärpa behörighetskraven. Vi tog 2009 ett lokalt initiativ till en kompetenskartläggning av lärarna för att prioritera fortbildningsinsatser. Detta arbete måste nu genomföras i hela Sverige. Skolinspektionen kan nu ge skolorna böter, utfärda varning eller införa verksamhetsförbud.

Härdevik efterfrågar innovation utan att ge ett enda konkret exempel på vad han menar. Om innovation innebär att det ska vara fritt fram för varje skola och rektor att arbeta utan några som helst politiska ramar för att säkra en god utbildningsnivå för alla står Folkpartiet inte bakom detta. Arbetssättet som Härdevik verkar betona, effekterna av skolans kommunalisering, samt att lärare och rektorer struntat i Skolverkets kursplaner, är vad som resulterat i att vi inte har någon likvärdig skola.

Lärarutbildningen har lagts om och fler söker sig dit, men tyvärr från en låg nivå. Regeringens satsning på fler karriärsteg och den aviserade utredningen om mindre byråkrati i skolan är några av våra förslag. Lokalt har Folkpartiet ensamt drivit frågan om högre lärarlöner i Västerås men lärarfacken kan göra mycket mera.

Min erfarenhet är att mycket av den administration som tynger skolan har fattats på lokal nivå av skolnämnden eller Proaros. Jag har kritiserat och framfört detta direkt till Proaros ledning, inte minst när det gäller hanteringen av de skriftliga omdömena. Härdevik säger inget om hur han själv vill ha det, denna otydlighet och brist på alternativ riskerar föra skolan tillbaka till flumskolan.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons