Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Haddad (fp): Inte okej att sätta snälla betyg

Västerås skolresultat i både grundskolan och gymnasieskolan måste bli bättre. Det pågår ett aktivt och medvetet arbete ute i verksamheterna och parallellt har det fattats många politiska beslut av Västeråsalliansen i syfte att förtydliga de förväntningar som finns på skolans kunskapsuppdrag.

Annons

Vid sidan av de lokala besluten har regeringen med utbildningsminister Jan Björklund i spetsen presenterat flera viktiga förslag i syfte att stärka kvaliteten på lärarutbildningen och inte minst lyfta yrkesutbildningarnas status i den kommande gymnasiereformen. Mot detta har vi en socialdemokratisk opposition som ogillar lärlingsutbildningar på gymnasiet som inte tvingar alla elever att bli högskolebehöriga.

Gymnasiet måste vara öppet och ge en valfrihet för alla elever, inte bara för teoretikerna. Eleverna ska inte bara få komma in på gymnasiet. De måste få en chans att klara utbildningen och gå ut med en fullständig gymnasieexamen.

Ett av de absolut viktigaste instrumenten för att säkerställa en god kvalitet i skolan är lärarnas kompetens. Västeråsalliansen har innevarande år och för kommande år valt att ekonomiskt prioritera satsningar på Lärarlyftet. I dialog med rektorerna kommer de pedagogiska nämnderna att kartlägga behovet av fortbildning och fördjupning i syfte att få fler lärare att bli behöriga och inte minst ämnesbehöriga i de ämnen de undervisar i.

Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden kommer under hösten att prioritera kompetensfrågan i skolan då det är en avgörande, strategisk fråga för Västerås skolutveckling. Uppdraget till utföraren sker genom en kartläggning av behörighetsfrågan, andel lärarexamen och om den som undervisar eleverna är behörig i ämnet men också om man undervisar på rätt nivå.

Med detta underlag, senast redovisat i nämnden som en delrapport, fortsätter vi att förtydliga våra beställningar och förväntningar på skolorna. Västerås utmaning i grundskolan ligger fortsatt i att upptäcka och stötta elever tidigt, bland annat med hjälp av den läsa-räkna-skriva-garanti som vi har infört.

Det finns alltid förklaringar till varför en elev lämnar grundskolan utan behörighet till gymnasiet. Men andelen är fortsatt alldeles för stor och en stor del av de eleverna ska kunna få rätt stöd tidigare.

Vi har också en utmaning i att få fler godkända i alla ämnen, men i synnerhet i viktiga ämnen som matematik och svenska. Under våren uppmärksammades att många elever fick ett snällt betyg för att komma in på gymnasiet. När de betygen jämfördes med gymnasiets A-kurs visade det sig att eleven inte har tillräckliga förkunskaper. Elevernas förkunskaper avgör starkt hur det går på gymnasiet.

Det är inte okej att ge ett snällt betyg. Gymnasieskolan får inte bli en upprepning av grundskolan, utan ska utgöra tre kvalitativa år för att eleven sedan ska kunna få ett arbete eller söka sig vidare till hög-skolan.

Lärarnas kompetens är viktig för att både kunna bedöma och sätta betyg men också vara expert i sitt ämne. Kompetensfrågan i skolan är så viktig att satsningen på Lärarlyftet ligger fast även inför kommande år.

Roger Haddad

kommunalråd

ordförande i utbildnings- och

arbetsmarknadsnämnden

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons