Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hallstaalliansen: Ny järnväg Västerås–Eskilstuna inte viktigast

Annons
Hotad station. Arbete när stationen i Kolbäck byggdes om för 250 miljoner kronor, men kommer några tåg att stanna där i framtiden?

Landstingsstyrelsens ordförande, Denise Norström (S), uttryckte på det senaste fullmäktige i en vision för den regionala trafiken att det viktigaste projektet nu är att göra ny sträckning för järnvägen mellan Västerås och Eskilstuna.

Det är klart att vi ska ha goda och snabba förbindelser med vårt grannlän med tanke på Högskolan och samarbetet med landstinget i Sörmland. Det verkar dock huvudlöst och bortkastad tid att ägna sig åt att förkorta restid på en sträcka som idag, när allt fungerar, tar under 30 minuter. Ett sådant projekt blir komplicerat och skulle gå igenom historisk mark som skulle kosta massor med pengar att skydda. En miljard kronor lär inte räcka.

Det betyder också sotdöden för orter som Kolbäck, med alldeles ny station för 250 miljoner kronor, och det växande Strömsholm. Viktigare och bättre för Västmanland är att lägga krutet på att tågen kommer och går i tid.

När man ändå är i gång att tänka strategiskt vill vi tipsa om att lobba för att vi får motorväg hela sträckan på E18. I dag är det kaotiskt med krock och stopp varje dag med omledningar som följd.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons