Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handelskammaren Mälardalen: Vi kräver uppgradering av järnvägen

Sverige ligger långt efter många andra länder när det gäller infrastrukturinvesteringar. Andelen av BNP som vi investerat i utvecklingen av vägar och järnvägar har varit för låg i modern tid relativt andra länder.

Annons

Sverige har med sitt geografiska läge och avlånga land behov av att ha mycket goda kommunikationer för att kunna konkurrera med andra länder. Nu är det dags att börja beta av Sveriges ”infrastrukturskuld”.

I dagarna presenterar Handelskammaren Mälardalen en rapport om Nyckelstråket – järnvägen mellan Stockholm och Göteborg via Mälardalen – en otroligt viktig funktion för våra ökande person- och godstransporter. Längs detta stråk bor en väsentlig del av Sveriges befolkning och i princip alla godstransporter på järnväg från hela norra och mellersta Sverige passerar här.

Bara vintern 2010–2011 kostade inställda och försenade tåg cirka 2,4 miljarder kronor i förlorad arbetstid och cirka 200 miljoner kronor för problemen i godstrafiken, enligt nationell statistik från Trafikverket. De senaste årens kapacitetsbrister och förseningar i synnerhet längs Mälarbanan och Västra Stambanan är helt enkelt inte acceptabla.

Vissa lyfter fram planerna på nya höghastighetsbanor söder om Vättern som lösning på kapacitetsproblemen. Dessa kan dock vara färdiga tidigast om 15 år och löser knappast dagens behov avseende ökad godstrafik norrifrån eller ökad arbetspendling inom Mälardalen. Växande arbetskraftsbrist på vissa orter och arbetslöshet på andra orter kräver ökad arbetskraftspendling för att hela Mälarregionen skall utvecklas positivt.

Efterfrågan på mer effektiva och miljövänliga godstransporter har heller aldrig varit större än nu. Upprustning och uppgradering till dubbelspår längs hela Nyckelstråket måste därför göras snabbt för att denna efterfrågan skall kunna mötas och att tillväxten inte skall hindras.

Handelskammaren Mälardalen arrangerar ett seminarium i Almedalen i dag, den 5 juli, för att belysa Nyckelstråkets betydelse för såväl landets som vår regions utveckling. Vidare har vi bjudit in infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd till Örebro slott den 2 september för att presentera våra tankar om behoven av uppgradering av Nyckelstråket.

Vi företrädare för näringslivet har varit för tysta och passiva när det gäller infrastrukturfrågor. Nu börjar det emellertid stå klart för allt fler inom näringslivet att vi måste hjälpas åt för att skapa opinion för utvecklingen av infrastrukturen. Det är en överlevnadsfråga för våra företag.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons