Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans G Erikson: Bussar ska vara tillgängliga

Annons

Kommunalråden Bengt-Åke Nilsson (fp) och Andreas Porswald (mp) kommenterar min artikel den 4 september om busstrafik och skriver: "Hans G Erikson uttrycker tveksamhet till målet att öka antalet resenärer". Var skriver jag detta? Jag är inte tveksam till målet i sig utan till det sätt som västeråsalliansen vill använda för att kunna nå målet, nämligen genom att prioritera kort restid före tillgänglighet. Det är en viss skillnad. Kritisera gärna vad jag skrivit och inte utifrån egna tolkningar.

Jo, jag vet att Jönköping har stomlinjer med tät turhet och som går "raka spåret". Inte genom folktomma kvarter utan via områden där resenärer finns. "Erikson är vidare tveksam till värdet av att bussen kommer snabbt fram. "Visst är det bra att bussarna är snabba. Men merparten av resenärer prioriterar säkert god tillgänglighet före kort körtid".

Jag skrev i min artikel följande: "I miljövårdstider ska vi åka mer kollektivt och då måste den primära ambitionen för planerare och beslutsfattare vara att via ett väl genomarbetat linjenät utifrån resenärers behov, gärna med korta restider som extra lockbete, fånga upp allt fler resenärer i hela staden". Är det här jag talar "mot bättre vetande"?

"Genom att korta restiden sätter Erikson sig på tvären" och "Trots detta är Erikson missnöjd" är två kommentarer till funderingarna om tillgänglighet och miljö kring den nya linjesträckningen för Hallstahammarsbussen 511 och blandar här in linje 514, snabbussen till Surahammar, vilken jag inte kommenterat och inte heller gör eftersom jag tycker att det är en bra satsning, men utifrån andra förutsättningar än för Hallstabussen.

Boende utefter länsvägen får snart ringa efter buss, Hallstahammarsbor som jobbar på Hacksta drabbas av längre restid genom byte från buss 511 till buss 13 vid Centralen för att nå jobbet, Skälbybor som kunnat nyttja såväl gamla 111:an som 115 som sin lokalbuss får sämre busstillgänglighet genom förändringen.

Är detta ett inslag i kommunalrådens ambition att öka antalet resenärer i kollektivtrafiken?

Hans G Erikson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons