Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans G Erikson: Bussarna ska gå där resenärerna bor

Annons

Smartkoll har under tre år jobbat med att presentera ett nytt busstrafiksystem. ”Landets ledande experter har jobbat med frågan” skrev tre kommunalråd från den politiska majoriteten i VLT den 31/3. De sticker inte under stol med att det kommer att kosta mycket att genomföra Smartkoll. Man kan undra vad utredningsarbetet har kostat skattebetalarna.

Kollektivtrafiken i staden måste utvecklas och förbättras. Staden växer. I utredningen framhålles bl a att ambitionen är att ”förbättra tillgängligheten till staden för alla”. Egentligen en självklar ambition och borde ständigt vara vägledande i kontinuerlig trafikplanering.

Om denna ambition hade präglat bussplaneringen under förra seklet så skulle kanske denna kostsamma utredning inte behövts. 1965 reste 12 miljoner med bussarna, nu cirka 6 miljoner! Vem(s) är ansvaret för detta ras?

Omläggningen till högertrafik 1967 skedde enligt bland annat följande två principer: 1.”Centrumområdet nås utan onödiga omvägar sedan en linje lämnat sitt egentliga upptagningsmråde”. Denna princip kunde Smartkoll ha haft som riktmärke vad gäller förortstrafikens kommande linjenät. Här har utredningen inte heller följt sin egen ambition!

2. ”En linjesträckning inom ett upptagningsområde skall vara sådan att större gångavstånd bostad – busshållplats än 500 m undvikes”. Om denna princip hade fått vara vägledande i Smartkoll så hade boende på Östra Gryta, Öster Mälarstrand, Narvavägen, Norra Haga till exempel inte behövt oroa sig för att förlora sin buss och kanske till och med Lillåudden hade kunnat föräras busstillgänglighet.

Nu är det ”stomlinjer” och snabbhet som gäller. Modeord skall inte styra. Helt enkelt är det så att bussarna skall gå där resenärerna bor! Om inte är det bilen som gäller och VL förlorar intäkter och staden får punga ut med stora bidrag.

Glöm modeorden! Tänk bästa möjliga tillgänglighet och ekonomi så blir det nog bra. Stomlinjer har funnits i Västerås sedan 1920 när busstrafik introducerades i staden. Så de är inga nya påfund, men kallades då för busslinjer helt enkelt.

Nu får vi västeråsare tillfällen till att yttra oss över utredningen vid ett antal informationsträffar på olika håll i staden. Men hur kom de till? Ja, inte var det den rödgröna majoriteten som kom med idén som det kan tolkas av deras artikel.

Det är debattartiklar i denna tidning och initiativ från oppositionen som fått tekniska nämnden att besluta om träffarna. Nog borde väl utredningen själv ha kunnat tänkt på detta?

Tekniska nämndens opposition har utverkat en ”second opinion”, en slags åter-remiss till utredningen, som således har fått en rejäl ”bakläxa”!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons