Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans G Erikson: Får inte alla åka tåg?

Annons
Resenären i centrum. Kanske att stadsledningskontoret skulle ta en titt på exempelvis Skånetrafikens framgångsrika trafik med såväl pendeltåg som regionaltåg, skriver Hans G Erikson.Foto: alf pergeman/VLT:s arkiv

Det är svårt att förstå vissa resonemang i den politiska debatten som till exempel att satsningar måste göras för att locka fler resande till kollektivtrafiken för att minska bilåkandet med tanke på miljön. När det kommer till kritan, som man säger, så gäller tydligen inte den ambitionen. Då är det snabbheten mellan ett par orter som prioriteras och resenärer, som inte bor på större orter, kan glömma att tänka sig att bli ihågkomna med ökad kollektivtrafik.

Nu har kommunstyrelsen i Västerås tagit ställning i Trafikverkets förstudie om framtida järnvägsförbindelse mellan vår stad och Eskilstuna. En ny sträckning, mellan Dingtuna och Kvicksund, förordas innebärande snabba resor för västeråsare och Eskilstunabor. Men boende i Hallstahammar, Kolbäck och Strömsholm ges då inte möjlighet till direktresa med tåg söderut. Visst är det väl bra med snabba tåg. Men det är väl inte heller så dumt om fler resenärer kan åka tåg?

Boende i Kolbäck, till exempel, med arbete i Eskilstuna måste, vad jag kan förstå, med denna trafiklösning ta sig in till Västerås för tågbyte och får därmed längre restid än nu. Men med vilket tåg då? Regionaltågen till/från Örebro kan inte nyttjas då de inte stannar i Kolbäck enligt nu gällande tidtabell.

Här talas om att Västerås och Eskilstuna med närorter har omkring 380 000 invånare. Med det trafikunderlaget finns det väl starka skäl till att sörja för att så många som möjligt kan ta sig till arbetsplatser med tåg. Är det så viktigt att låta storstadsbornas restid snabbas på med 5-10 minuter, medan tusentals andra boende i regionen då utesluts från tågtillgänglighet?

Finns förresten underlag för 15 minuters-trafik, samma turtäthet som Storstockholms pendeltåg, mellan Västerås och Eskilstuna? Är det inte viktigt för vår regions framåtskridande att alla orter får bättre kollektivtrafik – inte sämre? Det här är ett egoistiskt tänkande från Västerås utan hänsyn tagen till våra närmaste grannkommuners behov av att också de ges bättre kommunikationer för sin tillväxtutveckling.

Kanske att stadsledningskontoret skulle ta en titt på Upplands lokaltrafiks, Västtrafiks, Östgötatrafikens och Skånetrafikens framgångsrika trafik med såväl pendeltåg som regionaltåg. Här har inga resenärer, varken pendlare eller långväga, satts på undantag vad beträffar tillgänglighet till tåg!

Nu lär det nog dröja innan pengar finns för nybyggnad av järnväg i våra trakter. Men under väntetiden kanske det vore klokt att undersöka alternativa lösningar för såväl snabbare restider mellan ”tvillingstäderna” som att närorterna får behålla tågtrafik. Varför inte pendeltåg mellan Västerås (med flera stationer) och Eskilstuna med uppehåll i Kolbäck, Strömsholm, Kvicksund och Hällbybrunn? Därtill finns regionaltrafiken (Uven), som kan uppgraderas till att vara direktgående mellan Västerås och Eskilstuna och nyttjas av resenärer, som har särskilt bråttom.

I vår region behövs ingen ”gräddfil” på järnväg. Vad regionen nu behöver är en snar upprustning av järnvägstillgång för fler regioninvånare!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons