Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans G Erikson: Fler tåg på Eskilstunabanan!

”Gärna ett nytt stationshus, men först rejält med tåg” för att inledningsvis travestera en gammal valslogan.

Annons
Hellre fler tåg än snabbare. För vissa tågförbindelser mellan Västerås och andra orter här i Mälardalen behövs nog ingen större stationsbyggnad, skriver Hans G Erikson.

Alltsedan Socialdemokraterna på 1990-talet saboterade de borgerliga partiernas beslut om ett nytt stationshus i modern anda i vår stad så har kritiken mot nygamla Centralstationens funktion varit stor.

Även utbudet av tågtrafik har också med all rätt utsatts för kritik under många år. Stockholmstrafiken har prioriterats från västmanländskt håll med bland annat ekonomisk uppbackning av Citybanan med tanke på framtiden, men för övrig tågtrafik har inga märkbara förändringar i positiv bemärkelse skett. Västeråsare pendlar inte enbart fram och tillbaka till huvudstaden. Många resande har andra mål och vill också ha bättre tåg-utbud.

För att återknyta till stationshusets kapacitet så kan man kanske säga att för vissa tågförbindelser mellan Västerås och andra orter här i Mälardalen behövs nog ingen större stationsbyggnad. Det är bara att titta på tåg-utbudet från Västerås via Västeråsförorten Kvicksund till Eskilstuna, vilket under veckoslut inte lär orsaka stor trängsel i stationen.

Lördagar och söndagar kanske inte skall jämföras med veckans övriga dagar vad beträffar resefrekvensen, men säkert finns gott resandeunderlag även då om turlistan mellan städerna vore mer generös med turtätheten. Turlistans lördagstabell upplyser om att för resenär från Västerås till Eskilstuna finns endast sex tåg då tillgängliga. Det sista tåget går redan klockan 17.35!

Egentligen är det underligt att två städer med gemensam högskola, kulturaktiviteter av olika slag, shoppingcentra, arbetsplatser, idrottsutbud med mera och vilka även har ambition att samarbeta inom områden som utbildning och sjukvård inte verkar för att städernas innevånare lätt skall kunna nå varandra via järnväg även under veckoslut.

Lika illa är det om man vill nyttja tåget till Fagersta en lördag. Sex turer erbjuds med sista avgång klockan 16.15 och inte är det bättre i omvänd färdriktning.

Blickar man österut så är det bättre. För ett besök i Uppsala en lördag finns betydligt bättre reseservice, dock inte med tåg. Men Upplands Lokaltrafiks (UL) bussar kör hela dagen från tidig morgon till sen natt med 18 turer via Enköping. Till Enköping kan man också resa med tåg, tolv turer finns att välja bland. Ett sådant samlat utbud gör kollektivtrafiken attraktiv.

En annan jämförelse kan göras med tågtrafiken mellan Uppsala och Gävle. Här kan resenärer en lördag välja bland 13 avgångar fram till midnatt. Är det inte så våra trafikpolitiker engagerat resonerar i ambitioner och debatter, att så skall det helst fungera även i U-län men aldrig kommer till skott?

Men var fanns ambitionerna i partiernas valprogram inför senaste valet om tågtrafiken på Eskilstunabanan? Ja, inte var de stora. Ett parti förordade snabbare tåg mellan grannstäderna. Det är ju i och för sig bra. Men vore det inte bättre att först försöka få till stånd fler tågförbindelser?

Fler turer med nuvarande restid uppskattas säkert bättre än glesa turer med kortare restid.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons