Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans G Erikson: Fler tågstationer!

Annons

-Tågresenärerna i Mälardalen förväntar sig att något händer snart. Det här är en sådan situation där det krävs att beslutsfattarna lyfter blicken och ser långt fram i tiden- Citat ur en VLT-ledare med rubriken -Det är Citybanan som gäller-. Bara att hålla med om vad som skrivs men samtidigt växla ner förväntningen till ett Västeråsperspektiv.

Miljöfrågorna i fokus och nu poängteras det viktiga i att minska koldioxiutsläpp genom bland annat minskat bilåkande. Vi ska istället nyttja kollektivtrafiken allt mer och framför allt satsa på järnvägstrafiken.

Goda förutsättningar finns i Västerås för ett stort utbud av tågtrafik för flera resenärer på Mälarbanan och på banorna till Bergslagen, söderut via Eskilstuna och norrut via Sala. Moderna spår och tåg finns, men räcker inte för att höja resandefrekvensen.

Tillgängligheten till trafiken via stationer måste också vara god om en minskning av bilåkandet skall ha en chans att bli verklighet. Staden har visserligen tre stationer, förutom Centralstationen även Tillberga och Dingtuna. De två sistnämnda har dock en mindre roll i tillgängligheten. Till Centralen måste därför flertalet av stadens tågresenärer, många långväga ifrån stadens kraftigt växande bostadsområden, ta sig med bil, lokalbuss eller cykel för att kunna nå en tågförbindelse.

Inte bara bostadsområden i stadens ytterkanter växer i omfång. Industriområden på norr och väster, Finnslätten respektive Hacksta till exempel, drar till sig allt fler företag med många anställda, som behöver goda kommunikationer mellan hem och arbetsplats. Under många år har diskuterats etablering av stationer vid Hacksta och Stenby/Finnslätten för att underlätta resande för såväl boende som arbetstagare i områdena med näraliggande omgivning. Men inget hörs om en sådan planering. I stället aviserar VL ändring av linjedragning för buss 111 från Hallstahammar med anknytning till Bäckby och Hacksta innebärande försämring för busspendlande Hallstabor att nå sina arbeten i nämnda områden. Tystnad i stationsfrågan men aktivitet i försämring av bussförbindelser kan inte sägas vara särskilt konstruktiva inslag i miljöarbetet för minskning av bilåkandet.

Det är inte bara i huvudstaden -det krävs att beslutsfattarna lyfter blicken och ser långt fram i tiden-. Samma ambition krävs nu av vår stads beslutsfattare i kommunikations- och miljöfrågor. Att tågtrafik med god tillgänglighet är viktig i stadens miljöarbete och utveckling har det pratats mycket om. Men det får inte bara bli prat, det måste -bli verkstad- också!

Hans G Erikson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons