Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans G Erikson: (S) lade ned tågbanor

Annons
Nedlagd. Socialdemokraterna har förr lagt ned järnvägarfoto: VLT:s arkiv

Pia Nilsson ger sig in i debatten om våra järnvägar i sin artikel i VLT den 3 augusti. I den finns synpunkter, som vi alla oavsett partitillhörighet, kan hålla med om. Men, det är klart att skulden för senaste årens tågtrassel lägger Nilsson givetvis på regeringen och ingen annan.

Det tillhör bilden i dag att allt, som regeringen tar sig för, skall det klagas på från (S). Grundproblemet för tågtrafiken är kapacitetsbrist, menar Nilsson, och det finns viss sanning i det. Men vad gjorde (S) under sina många år i regeringsställning för att skapa bättre kapacitet? Nilsson angriper regeringen för att inte ta itu med problemet och i stället ägna sig åt avreglering, bolagisering och privatisering av trafikpolitiken. Varför skall det nu vara fel? Är det inte ett sätt att för-söka höja kapaciteten på järnvägen?

Om vi håller oss till vårt och angränsande län så har inga stora satsningar i (S)-regi, förutom Mälarbanan, gjorts under många, många år. Neddragningar har det mest varit fråga om från (S) under förra seklet Vi kan börja i Nilssons hemstad Sala, som fram till mitten av 1900-talet hade tågförbindelse med Gävle via Gysinge. En utmärkt järnväg för oss mälardalingar att enkelt nå södra Norrland. I stället för önskad upprustning så lades järnvägen ner. Säkert var det ett skäl till att Östervålabygden till slut ville lämna vårt län för anslutning till Uppsala län.

Samma hände med järnvägen Enköping-Uppsala. Nu diskuteras varför denna bana slopades och ersattes med massor av bussar, som väl inte passar in så bra i miljövårdstänkandet. Kanske att den banan blir pånyttfödd då ett mycket stort resandeunderlag finns utefter linjen.

Den lilla järnvägen Enköping-Heby-Runhällen drabbades också av nedläggning i stället för välbehövlig uppgradering för att få ökad kapacitet och ge förutsättning för snabb trafik, som borde ha lockat flera resenärer från den välbefolkade jordbruksbygden.

Norberg- Kärrgruvan hade också järnväg med förbindelse i Ängelsberg med Ludvikabanan. Om den järnvägen nu hade funnits kvar, upprustad, så hade den givetvis varit en mycket betydelsefull infrastruktursatsning för boende och näringsliv i norra länet.

Dessa här presenterade järnvägsindragningar är inte nuvarande regerings fel utan här måste (S) ta på sig ansvaret! Det skulle vara intressant att få en redogörelse av Nilsson för vad (S) gjort under årens lopp för att tillgodose länets och angränsade läns innevånare med utökad tågtrafik. Listan kan inte bli lång!

Under många år har västeråsarnas önskemål om bättre tillgång till tåg diskuterats. Sveriges sjätte kommun har endast två stationer nämligen Centralstationen och Dingtuna. Den senare kan endast resenärer med Bergslagspendeln nyttja. Staden behöver ytterligare stationer för att underlätta för resenär att nå tåg. Hur hanterar (S) det angelägna önskemålet från oss västeråsare?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons