Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans G Erikson: Varför krångla till allt, SJ?

Annons

"Vi har aldrig sagt att vi skall vara billigast. Det är kundens betalningsvilja som styr", säger SJ-chefen i en intervju om SJ:s dyra biljettpriser. Att det är kundens betalningsvilja som styr är väl inte hela sanningen bakom prissystemet. Visst går det att

"styra" biljettpriset, men då ska jag för att få resa riktigt billigt kunna köpa biljett

månader före avresa.

Hur ofta inträffar det? Möjligen inför

storhelger eller inför andra i almanackan tidigt inbokade verksamheter samt att jag då undviker att resa på de mest populära tiderna på dagen. Men i en situation då jag hastigt nödgas att ta tåget så har min vilja att få resa billigt ingen verkan. Då erbjuds kanske till mitt önskade tåg endast kvarvarande biljetter med ett högt pris och då är det bara att betala vad biljettförsäljaren begär.

Istället för att erbjuda ett enkelt och helst, förstås, ett billigare biljettsystem i en tid då vi alla skall tänka på miljön och därför alltmer skall försöka åka mer kollektivt, så blir det allt svårare att förstå sig på SJ:s röriga prissystem. Jag kan ta ett exempel. Förr kunde man åka hem till Västerås från Stockholm med biljett utan platsreservation och utan precisering av tåg för returresan. Det kan ju ibland vara svårt att bestämma tid för hemresa. Nu måste man, även om bokad plats inte önskas, för returbiljetten bestämma vilket tåg jag vill anlita för hemfärd. Om jag då missar mitt enligt biljetten anvisade tåg måste jag i Stockholm besöka biljettförsäljningen för byte av biljett. Jag måste således stå i biljettkö ännu en gång. Är det rationellt för resenären?

SJ förklarar att genom detta system får SJ säker koll på antalet resande på varje tåg. På stockholmstågen behövs knappast denna ingående kontroll. Tågen är ofta mer än fullsatta och det kan nog tågpersonalen

enkelt rapportera till SJ:s trafikavdelning.

Ett mer invecklat biljettsystem får man nog leta efter och detta i kombination med allt högre priser betyder att tåget inte blir ett alternativ till bilåkandet. Varför krångla till allt, SJ?

Det behövs tydligen konkurrens på järnvägsspåren för att få bukt med den här

röran!

HANS G ERIKSON

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons