Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans G Erikson: Varför lågtrafikbussar?

Omkring år 1970 kom de första lågtrafiklinjerna med sena kvällsbussar i stadens busstrafik. Lågtrafiknätet har således inte långt till 40-årsjubileum - om det nu ska leva kvar i linjesystemet.

Annons

Under de gångna åren har väl inte trafiken helt följt med utvecklingen i staden med nya bostadsområden, industrikvarter och affärscentra.

Frågan är därför om inte det är dags att ifrågasätta lågtrafiknätet, som inte betjänar resenärer i alla bostadsområden och inte heller är så lätt att hålla reda på för många trafikanter.

Våra grannstäder Uppsala, Örebro och Eskilstuna har slopat lågtrafiksystemet och låter istället daglinjerna med utglesad turtäthet svara för i stort sett hela dygnstrafiken. Utan tvekan är det, sett ur trafikanternas perspektiv, det allra bästa och det är väl resenärernas behov av kollektivtrafik som främst skall styra linjeupplägget. Utan resenärer blir det inga intäkter.

Under många år har förslag aktualiserats om att lågtrafiken får sitt nav med samtrafik vid Centralen istället för vid Vasagatan/Stora gatan. Detta för att göra busstrafiken mer tillgänglig för tågresenärer under kvällstid, under delar av veckoslutstrafiken samt under sommartid (röda dagar) då lågtrafiken svarar för hela trafikutbudet. Men det har varit omöjligt att få förståelse för den tanken.

Ett av skälen, enligt initierad informationskälla, för detta motstånd är att "staden måste tänka på krogbesökarnas säkerhet när de ska hem under sen kvällstid". Men i tanken om att låta lågtrafiken samordnas vid Centralen ryms inte något förslag om att bussarna skall tas ifrån city och krogfolket. Men deras säkerhet under några få timmar prioriteras tydligen före omtanken om att alla övriga resenärer under "icke krogtid" skall få god busservice.

Ett annat skäl, också från initierad källa, som anförts mot samtrafik för lågtrafiken vid Centralen är "att det går inga tåg vid Centralen under kvällstid". Visst, så kan planerare och ansvariga för busstrafiken resonera om man vill undvika att göra förändringar. Jag har gjort en översikt av ankommande och avgående tåg vid Centralstationen under måndag - fredag mellan klockan 18:30 och 23:00. Här finns då alla tåg i relation till Stockholm, Sala, Eskilstuna, Bergslagen, Örebro, Göteborg och Norrland.

Med reservation för att jag missat något tåg så har jag då i min enkla undersökning funnit att under här nämnd tidsperiod ankommer och avgår 39 tåg vid Centralstationen. Lägg så till Uppsalabussen. Nog är väl det ett skäl till att tågresenärer, avresande som ankommande, ska kunna anlita "sin buss" direkt till/från Centralen utan att behöva byta i City eller anlita linje 98 från Centralen för att ta sig till City och där byta till annan linje.

Ett tredje skäl mot Centralen som plats för samtrafik lär ska vara att körtiden då förlängs. Det är inte helt sant. Själv har jag den erfarenheten att vissa av bussarna kan vänta mer än fem minuter i City på avgångstid. Så nog finns körtid.

Byte av buss i City är inte heller det lättaste. Exempel: En resenär som kommer med linje 91 från Bäckby och skall till Centralen får gå ett par hundra meter från Stora gatan (mitt emot Apoteket) ända ner till Sturegatan för att nå buss på linje 98 för fortsatt resa till Centralen.

Nytänkande behövs om lågtrafikens framtid. Men det får inte bli en långbänk.

Hans G Erikson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons