Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans G Erikson: Vart är skolan på väg?

Annons

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) vill att notering om skolk skall finnas på elevs terminsbetyg och debatt därom är i full gång. Skolverket är tveksamt till förslaget och menar att det är svårt att bedöma vad som är skolk.

Vi hade en tid då skolans rektorer och lärare hade ett hyggligt stabilt grepp om elevers närvaro i skolan i kombination med förmedling av kunskaper. Då var det heller ingen tvekan om vad som var skolk: helt enkelt detsamma som otillåten frånvaro från skolarbetet!

I vår tids odisciplinerade skola blir allt så komplicerat. Förståsigpåare av alla de slag vill i allt och även här i denna fråga göra sig hörda och komma med, som de tror, kloka resonemang. Detta orsakar ofta debatter, som många gånger är långt ifrån vanligt sunt vardagsförnuft.

Barnombudsmannen (BO) säger nej till skolknotering i betygen. ”En sådan notering kan undergräva en redan utsatt elevs självkänsla än mer”, säger BO och fortsätter ”det flyttar bara ansvaret för det här misslyckandet från skolan till barnet själv och försvårar chansen till framtida utveckling”.

Säkert är skolan i vissa fall medskyldig till skolk och skall då ta sitt ansvar. Efter att ha läst en intervju i denna tidning med en elev på en skola med en ostrukturerad arbetsmiljö så kan jag förstå att eleven är besviken på det dagliga arbetet, ”Jag lär mig inte tillräckligt, jag vill få mer utbildning. Jag tycker att det är skönt när man har ett fast schema och ordentliga lektioner med ordentliga genomgångar”, säger eleven.

Ansvariga skolledare och lärare bör när sådana här besvikelser kommer i dagen fråga sig: ”Vart är vi på väg”? Besvikelser kan nämligen orsaka skolk och skall givetvis inte negligeras.

Skolkproblem har alltid funnits i vår skola. Skolan, liksom den enskilde eleven och hemmen, måste här gemensamt arbeta med problemet. Men det är den skolkande eleven, som ändå ytterst är ansvarig för sig själv och sin situation och måste ta sitt ansvar även om det kanske bär emot. Man kan inte alltid enbart skylla på andra när man själv har gjort misstag. Skolan är som vilken annan arbetsplats som helst där regler måste finns för närvaro och arbete och som skall respekteras.

Skolknotering uppmärksammar elev på att den inte följer skolans regler. Krav på elev är säkert inget hot mot elevs självkänsla. Elev och hem skall i sin tur ställa krav på att skolan har en för alla struktu-rerad stimulerande undervisning. Allt detta gör att elevs trygghet och självkänsla växer. Kanske att skolknotering därmed inte behövs?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons