Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans Hedenström: Slopa friskolorna

Förstatliga skolan

Annons

Leder det fria skolvalet till att Bäckbyskolan läggs ned?

Bäckbyskolan hotas av nedläggning. En skola som togs i bruk i mitten av 1970-talet och som under många år har renoverats och byggts om till stora kostnader.

Snart är också hela Wenströmska gymnasiet nedlagt. Skolan invigdes i början av 1980-talet och själva skolbyggnaden har även den under många år byggts om och förändrats till miljonbelopp. Fullt utrustade och påkostade kemi-, fysik- och biologisalar har avvecklats.

Jag arbetade på Bäckbyskolan i 12 år och på Wenströmska gymnasiet i 19 år och jag frågar:Varför sker detta? Vilka mekanismer ligger bakom?

Två orsaker har resulterat i en utveckling som är mycket oroande. Den fösta faktorn är den svenska skolans kommunalisering, som genomfördes i början av 1990-talet. Den ledde till drastiskt försämrade villkor för lärarna, lönemässigt men också beträffande arbetsvillkor inklusive arbetsmängd.

Speciallärarna togs bort, kommunerna kunde bestämma kvalifikationer för rektorer och en mängd andra beslut som klasstorlek och lärartäthet.

Den andra faktorn som medfört allvarliga konsekvenser både för skolan och samhället är friskolereformen. Det fria skolvalet har medfört en rad problem. En konsekvens är kapitalförstöringen i form av skolnedläggningar. Wenströmska, Gideonsbergsskolan och nu troligen Bäckbyskolan.

En annan konsekvens av friskolereformen är att vissa skolor som startats och som utlovat gratis datorer och centralt belägna lokaler är av så usel kvalitet att inte borde få startats. Till detta kan läggas problemet med de religiösa friskolorna.

Det svenska friskolesystemet är unikt i världen. Ingen annanstans kan man starta privata skolor med offentliga pengar och plocka ut miljonvinster. Inte ens i valfrihetens USA är detta möjligt.

Varför har politikerna och centralbyråkratin genomfört dessa förändringar av den svenska skolan med omfattande effekter i det svenska samhället?

Under 1980-talet anammade de ledande skikten av politiker och samhällsplanerare den ideologi som ligger bakom dessa förändringar, nämligen nyliberalismen.

Detta paradigmskifte medförde att väldigt många samhällsfunktioner skulle marknads-utsättas eller privatiseras. Det har också genomförts i Sverige under stor enighet. Exemplen är många: skolan, vården, omsorgen, järnvägen, radio, tv, posten, teletrafiken och apoteken.Vad händer i ett samhälle där valfriheten genomförs så konsekvent?

För skolans del så innebär det tillsammans med kommunaliseringen att de sammantagna skolresultaten för svenska elever sjunker. Runt 38 000 lärare har lämnat skolan och sökt sig till andra yrken. Till det ska läggas de stora pensionsavgångarna som väntar.

Vi får en segregerad skola där de studievana föräldrarnas barn i växande grad går i elitskolor medan barn från studieovana familjer och från de miljonområdena lämnas kvar i de lokala ofta resurssvaga skolorna. Skolor i utsatta områden som med frivalssystemet allt färre väljer och som sen läggs ner.

Ytterligare konsekvenser blir att begåvningarna hos de studieovana skikten av de svenska samhället inte tas till vara med ett dåligt fungerande skolsystem. Dessa stora samhällsförändringar leder på sikt till att samhället glider isär.

Samhällsklyftorna ökar på ett mycket oroande sätt. Vi får ett segregerat samhälle med utsatta förortsområden av typen no-go-zons och för den övre medelklassen gated communities a la USA.

Jag tror egentligen inte ens att den välbeställda delen av det svenska samhället vill ha den utvecklingen. Det är dags att agera innan det är för sent.

Återförstatliga den svenska skolan. Slopa friskolesystemet. Ge alla barn rätt till en bra skola

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons