Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans Ljungbeck: Kolla, den här lösningen är mycket smartare!

Annons
Motsförslag. Den stora kartan visar Smartkolls förslag till ny linjesträckning. De små kartorna till vänster är skribentens förslag till förbättringar av linje 1 och linje 6.grafik: daniel guerra

I Slutrapport projekt Smartkoll kan jag konstatera att som boende på Norra Bäckby har jag mycket att förlora på den förändring av busstrafiken i Västerås tätort, som Smartkoll föreslår. Från att som nu ha 200 meter till närmaste hållplats kommer det nu att bli minst en kilometer. Jag åker buss och har sedan cirka tio år svårt att gå långt på grund av reumatism i benen.

Jag vill peka på några tvivelaktigheter i de dogmer och slutsatser, som presenteras i slutrapporten:

En resandeökning med 40 procent fram till 2015 fastslås utan närmare redovisning av prognosens förankring. Antalet bussar genom centrum skall öka med 19 stycken från 55. Men trängseln kommer att minska. Jo, om biltrafiken minskar som ett resultat av projektet, vilket inte är självklart.

Projektet satsar på några nyckelegenskaper för kollektivtrafiken. Rapporten återkommer ständigt till sitt mantra att åktiden är en central faktor för de flesta, speciellt för bilisterna. Restiden, som från ytterområde till Centrum, beräknas till 15–20 minuter, blir dock av mindre betydelse, när gångtiden till närmaste hållplats kan uppgå till 20 minuter. Utredarnas prioritering av busslinjer, som innebär färre stopp och genare körvägar, ger för en del längre gångavstånd till hållplatsen. Hög turtäthet kan inte kompensera ett gång-avstånd i paritet med restiden.

Utredarna skjuter in sig på några huvudprinciper för förhöjd tillgänglighet: ”styva tidtabeller, enkla linjesträckningar, inga avvikelser”, men jag anser att den regelbundne bussåkaren, som är i majoritet, inte är dummare än att hon eller han vet var, när och hur bussen går. Dessutom är det så att den som regelbundet åker buss planerar sin gångtid från bostad/arbetsplats till bussen utgående från tidtabellen.

Projektet laborerar med begreppet Resuppoffring. För att beräkna resuppoffringen tar man fram hur lång tid varje komponent är i minuter. Gångtiden baseras på verklig sträcka med en gånghastighet på cirka 70 meter per minut, vilket är mycket raskt promenadtempo. Ett barn, en vuxen med matkasse eller en pensionär ligger nedåt 30 meter per minut.

Det kan således konstateras att projektgruppens slutsatser vilar på en lös grund. Lite mer realism i slutsatserna kan man kräva av ett utredningsprojekt, som pågått i mer än två år och kostat uppemot 30 miljoner kronor. Att kommunens nettoomkostnad dessutom – trots alla försämringar – skulle öka med 49 miljoner kronor per år, borde lägga ett rejält ”fälleben” för förslaget. Och i denna siffra är utgångspunkten 40 procent ökat resande och därmed högre intäkter.

Jag vill inte komma tomhänt och bara gnälla. Som Bäckbybo ser jag en enkel, men kraftfull förändring, som skulle höja tillgängligheten väsentligt i det liggande förslaget:

Servicelinjen på Bäckby-Skälby kan omvandlas till en regelrätt matarlinje (lilla kartan nere till vänster) till stomlinje 1. Slingan är cirka 2x3 kilometer och med en medelhastighet av 30 kilometer i timmen avverkas en hel cykel på 12 minuter. Linjen kan troligtvis trafikeras med Aroslinjebussar. Samma idé går att tillämpa för de andra två ”servicelinjerna”. Det är knappast motiverat att ha i stort sett parallella linjer, där den ena är snabb och den andra med dålig tillgänglighet.

Låt Linje 6 gå på gamla Skultunavägen förbi Hovedstalund och kolonilotterna (lilla kartan uppe till vänster). Många äldre klagar över, att det inte längre går att komma dit per buss och på så sätt täcks även Blåsbo och Biskopsängen mot Svartåsidan mycket bättre.

Det finns i dagens förslag tre parallella linjer (inklusive buss 24) längs med hela Vasagatan, vilket inte är motiverat.

Annars är det vi västeråsare kan hoppas på, att kommunstyrelsen lägger förslaget, där det passar bäst – i papperskorgen!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons