Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans Stackegård: Hastigheten kanske inte uppfattas som optimal

Annons

Nyligen uttalade sig länspolismästare Lars Hallberg beträffande bilisternas följsamhet till nya hastighetsgränser.

När E18:s genomfart genom centrala Västerås höjdes till 80, och till 100 väster om centrum, följde bilisterna med och lade sig i framkant av den nya gränsen, vilket polismästaren tolkade som att det aldrig räcker.

Förutom att centrum-genomfarten i decennier varit 90, kan följsamheten även tolkas så, att bilisten inte uppfattar den nya hastigheten som funktionell och optimal, utan det fortfarande är hastighetsskyltningen som bestämmer.

Utan den skulle man med bibehållet föraransvar ligga högre.

I det sammanhanget skulle jag vilja rikta en synpunkt till VLT:s trafikpanel:

Enligt min åsikt har man (det vill säga Staden respektive Vägverket) inte utnyttjat de möjligheter som de nya gränserna erbjuder.

Två exempel:

* Björnövägen var tidigare 70, men drogs ner till 50 trots att antalet utfarter är väldigt litet. Jag anser att 60 vore helt relevant om inte man vill återinföra 70.

*Gamla Stockholmsvägen genom Irsta är i dag 70 (förutom förbi centrum och kyrkan). Den vägen borde uppgraderas till 80. Man möter numera inga flygplan på sträckan fram till Ängsöavfarten.

Hans Stackegård

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons