Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har nollvisionen för trafikolyckor glömts bort?

Annons

När Nollvisionen infördes i vårt land år 1997 började ett nytt tänkande när det gäller trafiksäkerhetsarbete att gälla. De första åren var det ganska tyst och strategin var nog inte den bästa för genomförandet.

Ingen myndighet eller organisation kände ansvaret att utveckla rutiner för att få ner olyckorna i trafiken. Efter något år startade Nationell samling där dåvarande Vägverket, Polisen och kommunerna skulle vara de drivande.

Minskningen av olyckorna gick inte så snabbt som man ville. Inriktningen var då att bygga bort olyckor på de 100 största vägarna i landet.

Det var först när man instiftade begreppet Regional samling som det började hända saker även på gräsrotsnivå. I denna samling ingick länsstyrelsen, kommuner, landsting, polisen och Trafiksäkerhets föreningar som NTF och ett upprop till andra organisationer, företag eller föreningar skedde.

Man ville få de olika intressenterna att avge en ”avsiktsförklaring” för vad man skulle göra inom sitt speciella område för att hjälpa till med att minska olyckorna. I det skedet av Nollvisionen upplevde de flesta att man var deltagare med ansvar för sin egen lilla bit av systemet och olyckorna gick också ner ganska bra.

År 2007 skulle vara ”deadline” och olyckssiffrorna skulle ligga på högst 270 döda per år. Tyvärr misslyckades detta mål och ett nytt mål sattes till år 2020 med den kraftiga minskningen till 130 döda.

Jag skriver denna debattartikel i dag eftersom jag i nuläget inte kan se eller höra några större aktiviteter bland ansvariga och trafikanter för att hjälpa till med att uppnå detta Nollvisionsmål. Det är inte så långt kvar till nästa etappmål.

Har Nollvisionen försvunnit hos Transportstyrelsen, Trafikverket, kommunerna. länsstyrelserna, landstingen, polisen och politikerna?

Vad görs i vårt län för att minska trafikolyckorna? Måste man inte jobba mer med förarnas riskmedvetande och regelefterlevnad? Måste inte polisen rikta sin övervakning mot de felbeteenden i trafiken som finns? Det är inte bara hastighet som gäller.

Min stora fråga är: Vad gör vi alla för att få en säkrare trafik på våra vägar och i tätorten?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons